hoe kan ik een lamp (5mm led) random aan en uit laten gaan?

mij lijkt led het handigs omdat het makkelijk aantesluiten is . ik heb 2 of 3 lapjes nodig die random aangaan dus niet om een vaste tijd maar tussen de 5 en 15sec ongeveer, ik zelf zat te denken aan stroboscoop lampen omdat die aan en uitgaan, maar is er een manier om de timer daarvan te verkloten dat hij niet meer altijd om de zelfde tijd gaat? dus uit balans brengen?

ik zelf zat ook te denken aan arduino maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt dus ik weet niet of dat gaat lukken? en of het daar mogelijk mee is?

ze moeten alle 3 op een ander moment aangaan is niet erg als het soms hetzelfde is maar niet op dezelfde timer.

ik heb dit nodig voor het namaken van bliksem misschien weet iemand nog een andere manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een stroboscoop werkt niet zoals jij vermoedt op basis van een timer, maar op basis van een condensator. Elke keer dat deze condensator "opgeladen" is, ontlaadt hij, en daardoor knippert de stroboscoop lamp.

Je zou het niet zeggen maar "randomizeren" is ontzettend lastig. Vaak simuleren electronische componenten een random signaal, maar doen ze dat door een trucje. Helemaal volledig random is dit zelden.

In het voorbeeld in mijn bron bijvoorbeeld, hebben ze een IC (een chipje) gebruikt, dat "onstabiele" vierkante golven produceert. Met onstabiel bedoelen ze dat de "hoge" en "lage" stand van de golf, niet altijd even lang duren.

Door deze chip weer te koppelen aan een component dat reageert op bijvoorbeeld alleen de hoge stand, zoals in dit geval de counter-chip die hoort bij een LED display zoals op oude rekenmachientjes, kun je verschillende LED lampjes schijnbaar random aan en uit laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat een stroboscoop met condensators werkt maar ik d8 mischien kan je random laten aanpassen hoelang het duurt voordat hij vol is, ik heb nog niet echt ervaring met printplaatjes solderen etz. ik bedacht me ook nog zijn er schakelaars die random aangaan? want dan kan ik met een lichtbalk die ik hier heb liggen gewoon de schakelaar overzetten? zoizo een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, zo'n chip als die onstabiele golfgenerator die ik in het voorbeeld laat zien, IS in feite een schakelaar die random aan gaat. Als je nog geen ervaring hebt met printplaatjes solderen vind je dit vast heel leuk (deed ik vroeger ook veel): Velleman kits. Een soort soldeer bouwpakketjes waar je onwijs veel van leert: Een LED knippermodule:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTMxNTE3MzMzNzY=?~template=PCAT_PRODUCT_DETAILS_DOCUMENT&p_page_to_display=fromoutside&zhmmh_area_kz=8F&product_show_id=195146 Een electronische dobbelsteen (met random generator chips erbij)
http://www1.conrad.nl/fas6/fh.php?fh_host=http://www1.conrad.nl&fh_session=/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTMxNTE3MzMzNzY=?&fh_pic_url=//media.conrad.com&layout=b2c&finder=&fh_params=fh_search%3DVelleman%26fh_secondid%3Dnl2072497%26fh_lister_pos%3D43%26fh_location%3D%252f%252fb2cconrad_nl_b2c%252fnl_NL%252f%2524s%253dVelleman%26fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_refview%3Dsearch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de links, daar ga ik dan wel mee proberen.