Komt er nog stroom door mijn 1500 meter verlengsnoer dat naar mijn tuinhuis moet?

Lengte verlengsnoer is lang.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

hoi Erickrijger, het antwoord is al gegeven, maar (uiteraard geheel afhankelijk van wat je in het tuinhuisje doet) rijst de vraag: hoeveel vermogen is er nodig? gaat het om een lampje en zo af en toe een boormachine, dan is een zonnecollector met accu een goede en goedkope oplossing. eventueel een spanningsomvormer naar 230V je kan ook een paar autolampen op de accu aansluiten, die geven goed licht! moet er een (water)pomp zo af en toe draaien, dan kan dat ook wel op 24V=, want die pompen bestaan. een spanningsomvormer van groot vermogen is duur. is er vaker en veel vermogen nodig, dan ontkom je niet aan een vaste voedingskabel. 1500 meter, dat is niet gering, 4 mm2 of 6 mm2 grondkabel is voorwaar geen goedkope zaak. een aggregaat is ook al genoemd, ik zou daarvoor gaan. eventueel een combinatie van twee goede (relatief goedkope) zaken: benzinemotorpomp voor de tuinplanten en accu en zonnecel voor de lamp(en). nadeel van de aggregaat is dat hij kabaal maakt. dat doet een motorpomp ook, maar die staat niet de hele dag aan. veel suc6, groeten, Dré

Ja, als je hem goed aansluit op het lichtnet.

Ja maar dat zal geen 230 volt meer zijn, vooral als je dunne kabel gebruikt. Dus je hebt meer en langer (duurder) stroom nodig om hetzelfde resultaat te bereiken. Vraag een vakman. Missschien kan die je helpen bij de juiste wijze van installewring met bij voorbeeld grondkabel met met metalen, gewapende omhulling.

Ja en nee, het hangt er van af wat je er op aan gaat sluiten en de dikte van de aders. B.v. Een lampje van 15 Watt of een spaarlamp is geen probleem, op een kabel met 3x 2,5 mm'2 echter een lamp of motor van 500 watt, die trek meer stroom, dat betekend meer spanningsverlies, dat betekent dat de weinig spanning overhoud. In Dat geval moet je een kabel met dikkere adres nemen, b.v. 3x 6mm2 Dus meer vermogen nodig, dikkere kabel nodig.

Waar haal je een verlengsnoer van anderhalve kilometer?Dan kan je beter een aggregaat nemen.

Stroom zal er nog wel doorlopen, maar de spanning zal zakken. Als je in een reactie zegt welke kabel het is (diameter) reken ik voor je uit, hoeveel je mag belasten.

Ik mag hopen dat het een volkstuinhuisje is dat niet in je 'eigen' tuin staat. anders word ik wel stikjaloers. Het antwoord is inmiddels wel gegeven...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100