Hoe navigeren onderzeeërs?

Hoe navigeren onderzeeërs zonder ramen? en kan het GPS signaal door water of gebruiken ze iets anders om te navigeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aadrijkskunde. Duidelijk.

Antwoorden (3)

Met dezelfde methoden waarmee zij ook door anderen te zien, of te detecteren zijn:

Manieren om een diep varende onderzeeboot op te sporen zijn met behulp van actieve ("pingen") of passieve (luisteren) sonar.
Of door het meten van storingen in het aardmagnetisch veld (Magnetic Anomaly Detection - MAD).
Een onderzeeboot die aan de oppervlakte of nog heel dicht daaronder vaart is op de radar zichtbaar.

Ter verbetering van de precisie van de raketten hadden de Delta I-onderzeeboten het Totol-B-navigatiesysteem aan boord en het Cyclone-B-satelliet navigatiesysteem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de navigatie van de boot bij het varen boven water dienen onder andere de radar. Tijdens de duikvaarten navigeert men met behulp van sonarapparaten, die de echo’s van uitgezonden ultrageluidsgolven opvangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.de-aarde.com/uitvindingen/onderzeeer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een onderzeeër (diep) onder water is, kunnen ze geen GPS gebruiken. Ze bepalen hun positie dan op verschillende manieren.

- Op basis van de laatst bekende positie, wordt met behulp van gyroscopen en gemeten snelheid de huidige positie geschat.
- Inertial navigation system, waarbij de computer de positie berekend n.a.v. gegevens over acceleratie en helling van het schip.
- door de bodemstructuur te vergelijken met de in kaart gebrachte bodemstructuur kan de positie worden bepaald.
bamibal