TL verichting

Mijn vrouw ervaart TL verlichting zowel thuis als op kantoor: Knipperend en daardoor hinderlijk. Ik ervaar het niet zo maar zijn er GVers die dit ook ervaren? Wat is een millieu vriendelijke oplossing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Klopt. TL-licht knippert. Dat doen LED- en spaarlampen ook. Sommige mensen zijn daar heel gevoelig voor.
De beste oplossing schijnt een armatuur voor 2 TL-balken te zijn; die knipperen allebei, maar, mits goed aangesloten, brandt de ene als de andere uit is, waardoor je er niets van merkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ervaar het zo, met name omdat ik een migraine patiënt ben en daarnaast nog een afwijking aan mijn ogen heb waardoor ik teveel (vel) licht niet goed kan verdragen.
Op mij komt het ook over alsof het dan knippert.

Wat een prima oplossing is, om bijvoorbeeld dimmers op de lichten te zetten of ander soort lampen te gebruiken die niet zo vel zijn.
Op kantoor is het natuurlijk niet mogelijk om de lampen voor haar te laten vervangen, maar wat voor haar kan helpen is om het licht van haar monitor (als zij met een computer werkt) vrij donker te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt dat TL verlichting altijd iets knippert. Kan voor een gevoelig iemand erg hinderlijk zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pardon, vergeten. Spaarlampen of LED verlichting is goedkopere verlichting op lange termijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tl licht flikkert met een frequentie van 50Hz (de frequentie van het net). Dit is voor sommige mensen waarneembaar.

(Dat is ook de reden dat er tegenwoordig 100Hz tv's zijn. Die hebben een 2x zo hoge frequentie en dat kijkt dus rustiger en flikkert niet (tenminste, dat kan niemand waarnemen))

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet of er ook tl-balken met 100Hz zijn, maar ik kan me voorstellen dat die er wel zijn...