Aanvulling op de antwoorden: Als je ze in de koelkast bewaart, is de zelfontlading zeer laag, en blijven ze dus heel lang goed. Je mag ze niet gebruiken als je ze er weer uit haalt, eerst even op temperatuur laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tot de op de verpakking vermelde houdbaarheidsdatum. Misschien iets langer, dat moet je testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Batterijen kennen een zgnd. zelfontlading. Ook als de batterij niet wordt gebruikt gaat op den duur de energie verloren. De mate van zelfontlading hangt af van allerlei in- en externe factoren, zoals het soort batterij en vooral de weers-en/of de bewaaromstandigheden. Alkalinebatterijen zijn ca 5 jaar houdbaar (zelfontlading ca 2-4% per jaar) en zinkkoolbatterijen ca 2 jaar (zelfontlading ca 4-6% per jaar). Lithium heeft een zeer lage zelfontlading en kan dan ook langer bewaard worden. Oplaadbare batterijen hebben met 1% per dag een zeer hoge zelfontlading, maar die kunnen weer bijgevuld worden. Tenslotte, oplaadbare knoopcellen hebben een zelfontlading van ca 0,1% per dag.

De momenten waarop een batterij dan ook gaat lekken verschillen en zijn afhankelijk van die manier waarop deze bewaard worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat op de batterij.

Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt voor het grootste gedeelte aan de samenstelling van de batterijen.
Alkaline batterijen kunnen veel minder lang bewaard worden dan lithium varianten.
Een normale AA batterij kan al snel 3-5 jaar bewaard worden , lithium AA batterijen tot wel 10 jaar.
Helaas zal bij lang bewaren wel een deel van de lading verloren gaan , en hou ouder de batterijen , hoe groter de kans op lekken