Jantje pakt een stroomdraad vast. Pietje pakt vervolgens Jantje bij zijn schouder. Pietje (dus de tweede) zou dan meer stroom krijgen. Hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De stroom die Jantje uit de stroomdraad ontvangt vloeit óf naar aarde, óf via Pietje naar aarde.
De stroom die Pietje ontvangt is dus dezelfde stroom die Jantje voelt, of is zelfs kleiner omdat er bij Jantje ook een deel van de stroom al naar aarde wegvloeit.
De stroom door Pietje is dus kleiner of hooguit gelijk aan de stroom door Jantje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spanning zal nagenoeg het zelfde zijn, waarschijnlijk is Piet gevoeliger, (er van uitgaande dat Jantje rubberen laarzen aan heeft en Pietje met z'n blote voeten op de vochtige grond staat.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of huidweerstand door vocht +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar komt die stroom dan vandaan??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst is er sprake van een hoge spanning, die heeft een geleider nodig (koperdraad of je lichaam) zo gauw de spanning via een geleider van + naar -(0) kan stromen, is er sprake van een stroom. Vergelijk baar met een waterslang, als je de slang dicht knijpt, staat deze onder spanning, als je het water laat stromen, heb je dus stroom.