Waar is bliksem eigenlijk voor nodig?

Wat is bliksem?
Hoe komt dat het bestaat?
Hoe kun je het gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Heel in het kort: Bliksem is een ontlading van electrische lading in de wolken, hetzij vanuit de wolken naar het aardoppervlak, of omgekeerd.

Het is nergens voor nodig. het is een natuurkundig verschijnsal wat ontstaat door statische electriciteit die in hogere luchtlagen ontstaat.

Je kan het bv gebruiken om stroom op te wekken (Experimentele technologie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliksem ontstaat doordat 2 wolken tegel elkaar "wrijven", hierdoor ontstaat spanning en als die te groot word dan slaat het naar de aarde.
het kan ook zijn dat de bliksem niet van de wolk naar aarde gaat maar andersom.
12 jaar geleden
Over de hele wereld rijten acht miljoen bliksemschichten per dag de atmosfeer uiteen, ioniseren de lucht en maken stikstofoxyden aan, die oplossen in regens en als verdund salpeterzuur meegevoerd worden naar de aarde.
Daar lost het de mineralen op die planten nodig hebben. Ook maakt het stikstof beschikbaar voor planten.
Boeren voegen per jaar tientallen miljoenen tonnen stikstofmest toe — zo veel dat het dodelijk wordt voor bodemorganismen en door afvloeiing vissen en andere dieren doodt in meren, beken en rivieren. Maar het zachte „onweersregenwater” van de bliksem voegt gebonden stikstof in de juiste hoeveelheid toe en heeft in vergelijkende onderzoeken een 50 procent hogere opbrengst teweeggebracht dan met commerciële kunstmest bereikt was.
„De bliksem”, zo zegt New Scientist, „neemt volgens twee Amerikaanse scheikundigen misschien wel de helft van de bevoorrading van de wereld met gebonden stikstof voor zijn rekening. Dit is bijna vijfmaal zoveel als vroeger gedacht werd.”
Bovendien vormen onweersbuien de „batterijen” voor het in stand houden van de wereldomvattende stroomkring. Scientific American zegt in verband hiermee: „Tussen het negatief geladen aardoppervlak en de positief geladen atmosfeer bestaat een constant spanningsverschil van om en nabij de 300.000 volt. . . . Er wordt nu algemeen aangenomen dat deze ’ionosferische spanning’ van 300 kilovolt het resultaat is van oplading door onweersbuien, die de ’batterijen’ vormen van de wereldomvattende stroomkring.
Elektrische stromen van ongeveer één ampère per bui vloeien opwaarts vanuit de positieve toppen van onweerswolken en keren naar de aarde terug in de regionen van de atmosfeer waar het mooi weer is. . . . [Vervolgens] moet er stroom van één ampère van het aardoppervlak naar de onderzijde van de wolk vloeien. Regenbuien, spitsontlading en de bliksem dragen alle bij tot deze ladingsoverdracht.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onweerswolken ontstaan bij warm en vochtig weer. Bij dit weer stijgt de lucht heel snel op en koelt heel snel af. Dit vormt een wolk en in zo'n wolk bevriezen sommige waterdruppels. De koude lucht en ijsdruppels zakken naar beneden. Ondertussen komt er nieuwe warme lucht naar boven. Koude ijsdeeltjes en warme waterdruppels wrijven en botsen tegen elkaar. Zo wordt alles langzaam elektrisch geladen. In de wolk worden elektroden uit het ijs weggeslagen. Boven in de wolk ontstaat een positieve lading en onderin een negatieve. . De spanning in de onweerswolk wordt steeds groter! Tot de spanning te groot wordt. Er ontstaat een enorme vonk in de wolk: bliksem! (Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/26315 )
Dit is de info die ik heb kunnen vinden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliksem is ¨nodig¨ om ruimte in bossen te krijgen,
Bij een inslag ontstaat vaak brand zodat er ruimte komt voor nieuwe aangroei.

Met die brand die ontstaat komen er nieuwe gassen in de atmosfeer wat weer gunstig kan zijn voor nieuw leven.