Probleem met de kerstverlichting: Hoe kan een in serie geschakelde lampjes er twee branden en de rest niet?

Bij mijn in serie geschakelde kerstboomverlichting branden er maar 2?!??? lampjes. Ik heb alle lampjes gecontroleerd en ze doen het allemaal en toch blijven er maar telkens 2 branden. Als ik 1 lamp eruit haal die niet brandt, vallen de 2 andere wel uit, daarom weet ik ook heel zeker dat dit een serieschakeling betreft. Iemand enig idee van hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Kerstboomlampjes voor serieschakeling hebben een ingebouwde kortsluitdraad die in werking treedt als de gloeidraad doorbrandt.
Deze draad is het dunne draadje dat enkele malen rond de beide aansluitdraden gewikkeld is in het lampje net onder de glazen kraal die beide aansluitdraden op afstand houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zullen de twee overgebleven lampjes wel heel fel branden als je het snoer aansluit.
Waarschijnlijk geven ze dan ook snel de geest.

Toegevoegd na 14 minuten:
Op de foto is het aluminium kortsluitdraadje boven de isolatiekraal te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk dat je juist de twee lampjes die branden voordien stuk waren en dat je ze vervangen hebt , maar dan door lampjes van een andere spanning of vermogen , hierdoor dienen de andere lampjes nog enkel als geleider maar niet meer als lampje