Hoe werkt een wasmachine van binnenin?

Voor een onderzoek op school moet ik uitzoeken hoe een wasmachine van binnenuit werkt. Weten jullie dit misschien? Het maakt niet uit als het over een specifieke wasmachine gaat. Bronnen zijn ook altijd welkom. Dankje!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

In principe doet een wasmachine maar 2 dingen: Snel of langzaam draaien. Echter gebeurt er toch wat meer.

Op wassen (en schoonmaken in het algemeen) zijn vier factoren van invloed.
1. Mechanisch (draaien van de trommel)
2. Chemie (wasmiddelen)
3. Temperatuur (van het water )
4. Tijd (hoe lang wordt er gewassen).

“Samen is het proces altijd 100 procent. Als er een minder is, dan heb je van de andere meer nodig. Dus als je korter wast, heb je meer wasmiddel nodig om hetzelfde resultaat te behalen”, legt professor Paul Terpstra uit. Hij is gespecialiseerd in consumententechnologie en productgebruik en verbonden aan onderzoeksinstituut SOHIT uit Wageningen, dat is gespecialiseerd in het testen van onder meer wasmachines.
De vier factoren van het schoonmaakproces zijn vastgelegd in de cirkel van Sinner, vernoemd naar de chemicus Dr. Herbert Sinner.

De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten laat aan de hand van een voorbeeld in overzichtelijke grafieken zien hoe de cirkel van Sinner functioneert.