Ik heb een vraagje i.v.m. elektriciteitsverbruik en verder een vraagje i.v.m. opgenomen & afgegeven vermogen... Kunnen jullie mij verder helpen?

Hi,

ik verhuis binnenkort naar een relatief grote studentenkamer
en in mijn huurcontract staat het volgende op:

- elektriciteitverbruik van de kamer
(vermogen tot 1400W beschikbaar)

Ik heb een microgolfoven liggen maar als ik naar de
gebruiksaanwijzing kijk dan lees ik het volgende:

Voedingsbron: 230 V- 50 Hz AC

Opgenomen vermogen -> Zie hieronder

Maximaal vermogen: 2700 Watt

Magnetronfunctie: 1400 Watt

Grill (verwarmingselement): 1250 Watt

Hete lucht (verwarmingselement): Max. 2050 Watt

Afgegeven vermogen -> 100 Watt / 900 Watt - 6 standen (IEC-705)

Frequentie: 2450 MHz
---------------------------------------------

Mijn vraag is: is deze magnetron geschikt voor in mijn kamer?
Want het vermogen in mijn kamer is 1400 Watt en ik snap niet
wat het verschil is tussen opgenomen en afgegeven vermogen.

Ik zou jullie enorm dankbaar zijn als jullie mij een helder
antwoord kunnen geven en/of dit toestel geschikt is
voor in dat kamer?

groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Het gaat om het opgenomen vermogen, dat is wat vanuit het stopcontact wordt gebruikt. Deze magnetron is dus eigenlijk niet geschikt, want alleen de magnetron gebruikt al 1400 Watt. Dat is het maximum wat je mag gebruiken, en lampen, tv, pc zullen ook meetellen. Een korte beperkte overbelasting is meestal geen probleem, maar je zit aan het randje.
Als je de grill erbij aanzet gaat het echt niet, die gebruikt dan nog een keer 1250 Watt erbij en dat zal niet gaan.

(Het afgegeven vermogen is het deel van het vermogen dat nuttig wordt aangewend om voedsel te verwarmen. Dat is lager, er gaat energie verloren die wel wordt gebruikt maar niet nuttig voor het doel. Het afgegeven vermogen zegt dus iets over hoe snel je wat kunt opwarmen.)
Tip: je kunt beter een kleinere magnetronzoeken zonder gril. Die kan minder maar gebruikt ook minder stroom. Juist die simpele magnetrons zijn tweedehands goedkoop (paar tientjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel frappant dat de kamer van de vraagsteller kennelijk op een 10 ampere groep zit aangesloten, of zou dat gebruikelijk zijn bij dat soort kamers? +1 overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1400 W op 230 V is slechts 6 A, het is dus zelfs een nog lichtere zekering dan 10 A.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, eigenlijks zelf 6 ampere (6A x 230V=1380 Watt).
Dat is niet gebruikelijk, maar kan wel. Het zijn om met veel kamers de echte groepen niet te zwaar te belasten en te voorkomen dat verwarmingsapparaten worden gebruikt (brandrisico).
Het kan ook dat het stroomverbruik inbegrepen is bij de huursom en daarom beperkt zodat je niet te veel gebruikt. Vergelijk met een camping waar je ook maar 4of 6 ampere beschikbaar hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, rekenfoutje van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, mijn stroomverbruik is inbegrepen bij de huursom maar is wel beperkt tot 110 kilowatt per maand. Maar ik zou daar mee toe moeten komen (denk ik). Nu is mijn vraag; bestaan er magnetrons met een veel lagere "Maximaal vermogen" ????? Dus ik zoek een magnetron die maximaal minder verbruikt als 1400 Watt. Iemand enig idee waar ik zo'n magnetron kan bestellen via het internet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, als je zoekt naar een magnetron zonder comi-grl of -oven. En dan ee afgegeven vermogen van 800 Watt. Die gebruiken niet meer dan max. 1200-1250 watt, en dat gaat best omdat je ze toch niet lang aan hebt staan. Als student kun je het beste terecht op martplaats of de kringloopwinkel.
bv
http://link.marktplaats.nl/507240833
http://link.marktplaats.nl/507192769 (1330 Watt)
http://link.marktplaats.nl/507171193
http://link.marktplaats.nl/1000402972 (Nieuw 40,-)
De combi-magnetron kun je alleen als magnetron of als grill gebruiken, de hete lucht functie gebruikt te veel voor de 6A groep waar je op aangesloten bent.
Bedenk dat als je de magnetron gebruikt dat je al aan het maximum zit, andere apparatuur en verlichting moet je dan wel even uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi tintin1988,

tsja, 1400 W komt overeen met een zekering van 6A
dat is niet veel, lampje, radiootje, computer, en dan heb je het wel gehad.
blijkbaar wil de huismeester niet dat je veel stroom gebruikt.

dat kan anders!
als je op college zit, of in bed ligt, dan gebruik je niets, ben je thuis, dan wil je wel iets meer dan 6A gebruiken.

zet wat accu's (24V) op een goed geventileerde plaats.
sluit die aan op een acculader die hooguit 2 0f 3A trekt, dan weet je zeker dat dit de boel niet zal overbelasten.
de overige 3 of 4 A gebruik je voor verlichting, radio en computer.

is een 'gewone' radio onvoldoende, dan koop je een heftige geluidsinstallatie, maar die moet dan wel op 24V= werken. De accu dus.
moderne vrachtwagens werken op 24V en de inrichting van die vrachtwagens komt overeen met komplete huiskamers.
zo zijn er 24V TV's magnetrons, geluidsinstallaties, koffiezetters, waterkokers, etc, etc.
de accu's worden overdag en 'snachts opgeladen.
in de periode dat jij extra vermogen nodig hebt, trek je dat gewoon uit de accu's die dag en nacht worden geladen.

de zekering zal niet sneuvelen, jij hebt toch het gewenste vermogen met bijhorend woongenot.

suc6!
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, aanschaf 24Volt accu's een paar honderd euro en een hoop gesleep. Aanschaf 24 Volt Magnetron??? Zal wel bestaan maar die haal je niet bij de kringloop. Aanschaf 24 Volt audio set? Bestaat nauwelijks, veel te duur en de kamergenoten zullen niet blij zijn. Je moet gewoon gaan voor apparatuur met wat minder vermogen. 1400 Watt is genoeg voor verlichting (3x50 met spaarlampen minder), audio (150, portabel minder), tv (200, oude grootbeeld 400), laptop (50) tafelkoelkast (ca 300 als hij aanslaat) en dat ook nog tegelijk. De wattages zijn geschat, maar kloppen wel ongeveer.
Andere grootverbruikers zijn koffiezetter, senseo, waterkoker, magnetron/oventje, fohn. Dat kan als je er een zoekt die niet te veel gebruikt, niet te lang en maximaal 1 tegelijk.
Grootverbruikers als wasmachine, afwasser, droger of een elektrische kachel kun je vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Rik, ja je hebt gelijk, aan alles hangt een prijskaartje. spaarlampen zijn ook duur, maar gebruiken minder, LED lampen gebruiken nóg minder, maar zijn ook veel duurder. alles dat verwarmt of koelt kost veel energie. een flatscreen gebruikt aanmerkelijk minder dan een TV of monitor met beeldbuis. maar ja, ook flatscreens vind je niet in de kringloopwinkel.
in plaats van een desktop kan je voor een laptop kiezen. die slurpt minder energie. (die vindt je wel bij de kringloop) koffie en thee kan je ook op de ouderwetse manier zetten.
gasvlam, fluitketel, etc, vraag aan je moeder hoe dat precies gaat. weet ma het niet, vraag het oma.
zo kan je ook eten opwarmen, oma deed het ook zonder magnetron. armoe maakt creatief! geniet van je inventiviteit!
de overwinning! het gevoel van Ja!, toch! dat geeft voldoening. veel suc6
groeten, Dré