Waarom gaan gloeilampen altijd kapot op het moment dat je het licht aanschakelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Het antwoord hierboven komt in de buurt.
De gloeidraad heeft zijn laagste weerstand als die koud is.
Bij het aanzetten loopt dus even de hoogste stroom.
Als de gloeidraad al dun is geworden (er verdampt steeds een beetje), dan is dus in koude toestand het moment dat ie doorbrandt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het dan beter voor de levensduur om een soort softstart in te bouwen? Dat ie langzaam aangaat inplaats van ineens?
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat zou de levensduur verlengen. Maar dat zou economisch niet interessant zijn voor een ding van een paar kwartjes. En, wat Hansv al zegt, aanlaten is de oplossing.
Wel duur kwa stroomrekening maar het helpt wel.
Zo kan een lamp dan zomaar 100 jaar blijven branden:
http://www.centennialbulb.org/kcra.htm
AWM
14 jaar geleden
WEBCAM!!!!
http://www.centennialbulb.org/cam.htm

Andere antwoorden (5)

Dat heeft te maken met de fase van de stroom op het moment van inschakelen... De stroomsterkte is 230 volt... Maar dat is gemiddeld... de stroom kan net in die split second veel groter zijn dan 230 volt... Ik moet gissen hoor, maar zou best het dubbele kunnen zijn... En dan kan het net te veel zijn voor die lamp en dan hoor je hem ook kapot slaan... Een tik hoor je dan... en dan weet je oh jee het is weer zover...

Maar het heeft te maken met de sinus van de stroom, die soms heel even wellicht dubbel zo veel is dan 230 volt...

en dan heb je pech, weg lamp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt niks van volgens mij
AWM
14 jaar geleden
Oeioeioei.
Wat zou je natuurkundeleraar daar van zeggen?
Stroom in volts?
En nee, er komt niet meer spanning dan 230 volt uit je stopkontakt. Dan zouden er nog wat andere apparaten overlijden in je huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd antwoord is zeer fout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stroomsterkte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voltage voert de amperage mee,dat wil zeggen geen voltage ook geen ampererage dus ook geen macht!1000 ampere zonder voltage of een volt komt nauwelijks een meter ver! maar bijden samen,hoge spanning (220) plus 50 amperen is dodelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is de wet van ohm dus...
Ha, die Mark;

Komt inderdaad vaak voor. Een lamp die op het punt staat het te begeven zal door het inschakelen van de stroom waarschijnlijk de plotselinge overgang van koude naar warme toestand van de gloeidraad niet meer aankunnen en stukgaan. Een lamp die continue brandt zal dan ook waarschijnlijk meer branduren maken dan een die geregeld in- en uitgeschakeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je als ze uit zijn niet ziet of hij kapot is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn door een kortsaansluiting. Ik heb dat zo vaak he, elke keer moet ik een nieuwe kopen...

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij mij is het ook wel eens niet met aanschakelen, maar ove een uur of twee patsss kapot. Dus gewoon op het gevemoment. Dus ik denk gewoon dat het met kortsaansluiting te maken heeft. Weet niet zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gloeidraad gaat vaak al kapot tijdens het branden, maar een vonk tussen de draaduiteinden blijft de stroom geleiden. Je ziet vaak dat het lampje een klein beetje flikkert . De gloeidraad is dan kapot.

Eénmaal uitgeschakeld is het vonkje weg, en de gloeidraad valt uit elkaar.