Dat hangt van de lamp af.
Een normale gloeilamp brandt gewoonlijk door.

Misschien houdt een ouderwetse fietslamp het weer wel omdat die gemaakt is bij zowel hard als langzaam rijden te werken. Die gebruiken een gloeidraad met sterk toenemende weerstand bij temperatuur stijging.

Een booglamp (ja dat kan met 6 volt, heb dat zelf ooit uitgeprobeerd.) gaat alleen meer licht geven en veel meer stroom gebruiken.

Een led kan beveiligd zijn en zal gewoon branden alsof ie op 6 volt werkt. Ouderwetse ledlampen slaan wel door.

gasontladingslampen (spaarlampen, tl ed) zijn sowieso voorzien van een spannings convertor (omhoog transformeren van de spanning) en vanwege die convertor zal ie normaal moeten werken.
Hooguit de convertor kan dan kapot gaan, maar dat pleit dan niet voor het ontwerp daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat ligt er aan hoeveel watt het lampje is, en hoeveel ampere de baterij geeft. Het kan zijn dat hij gewoon heel fel brand maar het kan ook zijn dat hij stuk gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaat dan meer stroom door de lamp stromen. Dit zal niet het dubbele zijn, aangezien de weerstand van een lamp toeneemt naarmate hij feller wordt. Of hij kapot gaat hangt af van de duur (hoelang sluit je hem aan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lamp zal zeer snel doorbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kapoet zal ie zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi TheDutchMan,

6V lampje brand door, tenzij de inwendige weerstand van de 12V baterij erg hoog is.
de spanning is twee maal zo hoog, waardoor de stroom eveneens twee maal groter wordt.
het vermogen wordt daarmee 4 maal groter dan wat het 6V lampje normaal te verduren krijgt.
de meeste mensen kunnen niet 4 maal zo hard werken als wat ze nu als maximaal ervaren, evenzo zal het lampje onder deze vier maal (te) grote belasting bezwijken.....
je hebt een flitslampje ;-)

wat wil je bereiken met deze upgrading?
twee (dezelfde) 6V lampjes in serie, dat gaat uitstekend.
dan hebben ze elk 6V en de batterij kan 12V zijn.

hopelijk heeft dit verhaaltje je mogen verlichten ;-)

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je heb veel kan dat deze defect gaat. Meestal zijn de lampen gemaakt +-5V.