kan je van 5V, 12V maken?

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik zou graag 12V uit m'n usb willen hebben. Kan dit op een makkelijke manier en dat het zo klein mogelijk kan zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Ja dat kan maar waarvoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, met een transformator.
Spoel 1 moet dan 5 windingen hebben en spoel 2, 12.
Of een veelvoud ervan. Als de verhouding maar 5 : 12 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat alleen met wisselspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, maar ik verwacht wel dat de vragensteller wisselspanning gebruikt. Want dit is toch in bijna alle gevallen zo? Behalve batterijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Batterijen zijn doorgaans niet in 5V verkrijgbaar, terwijl juist 5V gelijkspanning heel veel voorkomt in computerapparatuur en allerlei apparatuur waar een processor is ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, weer wat nieuws geleerd!
Voor wisselspanning zou je een transformator kunnen gebruiken, maar tegenwoordig vinden we 5V veel vaker als gelijkspanning in allerlei apparatuur met computerchips.
Voor gelijkspanning kun je een step-up converter gebruiken, ze zijn in allerlei formaten en vermogens als inbouwmodule te koop.

Toegevoegd na 11 minuten:
De link verwijst naar een kant en klare module voor klein vermogen.

Toegevoegd na 1 uur:
Hoeveel stroom heb je nodig? bedenk dat een USB-aansluiting maximaal 500 à 900 mA kan leveren, dus hooguit 2 à 4 W.
Op de site van Farnell kun je alle gewenste waarden invullen waarbij een selectie getoond wordt met converters die voldoen.

Toegevoegd na 1 uur:
De tweede link geeft een 12 V 2 W type aan, het is een SMD-uitvoering, het formaat is dus zeer klein.
Ze kosten iets meer dan € 10 per stuk.