Mag je een HDMI kabel aansluiten op je laptop en tv terwijl ze aanstaan?

Kan het geen kwaad voor laptop, tv of kan je ze toch beter uitzetten bij het aansluiten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beeldbuis ontploffen? Haha

Antwoorden (2)

Geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen! Hoewel steeds meer apparaten roepen dat ze "Plug and Play" zijn gaat het toch meestal om ongebufferde aansluitingen. D.w.z. dat de in- en uitgangen NIET door een zgn rc netwerkje beschermd zijn.

Beter uitzetten dus alvorens aansluitingen te doen of af te koppelen.

Het waarom?: De meeste in Nederland gebruikte apparatuur in de huiskamer is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Hierdoor kunnen statische electrische stromen niet afdoende worden afgevoerd en juist deze stromen kunnen veel schade aan gevoelige componenten als processoren en ROM geheugens toebrengen. Deze chips zitten tegenwoordig in vrijwel ieder apparaat.

Statische electriciteit is een veld dat zeer gemakkelijk opgewekt wordt en vele 10.000en volts kan bedragen.
Atmosferische omstandigheden kunnen gemakkelijk bijdragen aan bliksem effecten op bijvoorbeeld je lichaam. Trek maar eens een trui uit op een winterse droge dag, alles knettert en in het donker zie je zelfs lichtflitsen.

Door aansluitingen of afkoppelingen te doen aan in bedrijf zijnde apparatuur kunnen onwillekeurig hoge spanningen ongecontroleerd schade veroorzaken aan het betreffende apparaat.

Het is wat extra werk maar uitzetten is altijd beter!