Waarom is deze Lens zo goedkoop?

Het gaat hier om de Tamron telezoom lens 70-300 mm, F/4-5.6 Di Macro
Kan iemand mij vertellen of dit een gevalletje "goedkoop is duurkoop" is? De lens (objectief) moet 199 euro kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Dat zal meer tot uiting komen in de robuustheid en de kwaliteit van de interne glazen.
Het materiaal is vaak goedkope plastic, en de autofocus is trager, produceert meer geluid.
Zal minder geschikt zijn tegen weersomstandigheden.

De optiek is minder in kwaliteit wat resulteert in minder heldere beelden, minder scherpte (vooral in de hoeken), vignettering, kleurshifting in de randen en hoeken (weet even niet de term hiervoor).

Kortom het is net allemaal even minder. In de optiek moet je kunnen letten op de kleine details in het beeld.
Mechanisch is het minder van kwaliteit en kan het eerder stuk gaan.
Ik moet zeggen dat mijn auto-focus motor van mijn kit-lens (van mijn camera) een paar maanden geleden is stuk gegaan. Nu moet ik handmatig scherpstellen.

Ik kan niet in jouw buidel kijken. Ik weet ook niet of je geluk zult hebben en dat de lens je leven lang meegaat. Ik denk dat je de prijs in relatie moet zien. Als jij de kwaliteit in het beeld voor lief neemt. Dan zou je voor 200 euro wel 2-3 jaar mee moeten kunnen fotograferen.

Maar ga niet bezuining op de lens als je camera duur is (>1000 euro).
Dan is het net als dat je een dure autoradio koopt en nog goedkope speakers en bekabeling blijft gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als dat het geld is wat je wilt besteden is het geen verkeerde lens als allrounder.

Maar de focus op dit soort lenzen is erg traag. Ook zal hij iets vertekenen, maar dat is niet echt heel merkbaar of wel te corrigeren met photoshop. Purple fringing zul je waarschijnlijk ook last van hebben bij veel contrast. Daarnaast, als je op 300mm wilt schieten heb je echt veel licht nodig om nog een zuivere foto te maken. Dus die stand is echt voor overdags.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tamron is een merk die zich heeft toegelegd op de productie van (ondermeer) lenzen voor alle merken. de techniek van het optische deel wordt gebruikt tbv alle merken. de techniek voor de aansluiting op de camera is aangepast aan de behoefte per merk. dat bespaart ontwikkelingskosten en levert zo een goedkopere lens op.
verder zijn er uiteraard nog enkele verschillen, zoals materiaalgebruik. bovendien zijn het wel erg goede lenzen maar geen superieure.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Tamron fabriek heeft al zeer lang een redelijk goede naam als het om tele zoom objectieven gaat. Als jij een tele lens zoekt voor af en toe, zul je er veel plezier van hebben. Maar kijk eens naar de prijs van een vergelijkbare Nikon of Canon, dan zul je zien dat het verschil niet eens zó groot is.

Toegevoegd na 1 minuut:
De link naar Nikon is weggevallen:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/21518/nikkor_af-s_70-300mm_45-56_g_if-ed_vr.html
En dan moet je er rekening mee houden dat deze VR heeft!

M.a.w. een 70-300 hoeft niet zoveel te kosten als je genoegen neemt met een wat beperkte licht sterkte.