CV pompschakelaar, aan te bevelen of niet?

Een cv pomp draait 24/7 en gebruikt dus ook energie wanneer er helemaal niet verwarmd hoeft te worden. Hiervoor zijn pompschakelaars in de handel die de pomp uitschakelen zodra de aanvoertemperatuur van het water onder de 35 graden zakt. Ook wordt dagelijks de pomp een paar minuten aangezet om vastzitten te voorkomen.

Wie heeft er zo'n schakelaar en is het aan te bevelen, of juist niet. Welk merk is goed, of maakt het weinig uit welk merk je neemt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bedoelt eigenlijk het volgende denk ik: Wanneer er door de CV ketel geen warm water wordt geleverd (lager dan 35 °C) , zal de circulatie-pomp van de vloerverwarming uitgeschakeld worden, bij een hogere aanvoer temperatuur wordt deze weer ingeschakeld. Buiten het stookseizoen zorgt de pomp-schakelaar ervoor dat iedere 14 dagen de pomp ca. 1 minuut wordt ingeschakeld, hierdoor voorkomt men het vastlopen van de pomp. Toepassing van de pompschakelaar zorgt dus voor besparing van elektrische energie. Bovendien is er nog een aanzienlijke energie besparing ten opzichte van een doorlopende circulatiepomp bij een uitgeschakelde ketel. Wanneer de CV ketel wordt uitgeschakeld of een te lage temperatuur levert, zal bij een draaiende circulatiepomp van het vloerverwarmingssysteem warmte worden onttrokken aan de vloer, de thermostaatkraan van het vloerverwarmingssysteem staat in dit geval immers open. Het kost dus extra energie de onttrokken warmte aan de vloer weer te herstellen, men heeft dan weer te maken met een nieuwe opwarmcyclus. Wij hebben zelf die van Rivilex maar elk merk is volgens manlief, cv monteur, ok..mits het maar goed is aangesloten...

Bronnen:
http://www.tercal-shop.nl/product_info.php...
Man lief!

UIt ernergetisch oogpunt is dat goed, maar uit technisch oogpunt is het beter om die niet te gebruiken... De doorstroming en roestvorming en lekkages, bellen en luchtvorming enz enz pleiten voor te laten stromen het hele jaar door...

De pomp zal minder energie gebruiken. De pompschakelaar gebruikt wel een beetje, dus dat moet je verrekenen. Dan is het niet bekend of de pomp geschikt is om regelmatig uit te zetten: sommige pompen zijn gemaakt om continu te draaien, sommige pompen kan je gemakkelijk schakelen. Ik adviseer je om eerst te controleren of de pomp het aankan, dat moet in de specificaties terug te vinden zijn.

Ik heb een pompschakelaar gevonden die precies aan je eisen voldoet. De Magnum Eco pompschakelaar is een ideale pompschakelaar. Hij heeft een instelbare inschakel- en uitschakel temperatuur. Ook heeft deze een 24-uur cyclusfunctie die een vastzittende pomp voorkomt (denk hierbij aan kalkaanslag). Qua merk maakt het opzich weinig uit welke pompschakelaar u gebruikt, zolang hij maar goed staat ingesteld. Ik heb met Magnum eco pompschakelaar goede ervaringen en bespaart al jaren energiekosten in mijn huis! Extra info: De clipsensor werkt goed bij vloerverwarmingverdelers en is bij de kleinere buismaten gemakkelijk wat strakker te bevestigen middels een tai-rip.

Bronnen:
https://www.123pompshop.nl/78305027--magnu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100