CV pompschakelaar, aan te bevelen of niet?

Een cv pomp draait 24/7 en gebruikt dus ook energie wanneer er helemaal niet verwarmd hoeft te worden. Hiervoor zijn pompschakelaars in de handel die de pomp uitschakelen zodra de aanvoertemperatuur van het water onder de 35 graden zakt. Ook wordt dagelijks de pomp een paar minuten aangezet om vastzitten te voorkomen.

Wie heeft er zo'n schakelaar en is het aan te bevelen, of juist niet. Welk merk is goed, of maakt het weinig uit welk merk je neemt?

Picture for question
paulus811
14 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn CV installatie zit een dergelijk systeem al in de pomp ingebouwd. Die is er voor gemaakt. Door de schakelaar zet je de pomp wel uit en bespaar je energie, maar dit is niet zo door de fabrikant ontworpen. Het idee van energiebesparing kan dus wel werken, maar dan zou ik toch advies inwinnen of dit aan te raden is op je huidige systeem bij een specialist. Ik heb er geen ervaring mee.

Het beste antwoord

Je bedoelt eigenlijk het volgende denk ik:

Wanneer er door de CV ketel geen warm water wordt geleverd (lager dan 35 °C) , zal de circulatie-pomp van de vloerverwarming uitgeschakeld worden, bij een hogere aanvoer temperatuur wordt deze weer ingeschakeld.

Buiten het stookseizoen zorgt de pomp-schakelaar ervoor dat iedere 14 dagen de pomp ca. 1 minuut wordt ingeschakeld, hierdoor voorkomt men het vastlopen van de pomp.
Toepassing van de pompschakelaar zorgt dus voor besparing van elektrische energie.

Bovendien is er nog een aanzienlijke energie besparing ten opzichte van een doorlopende circulatiepomp bij een uitgeschakelde ketel.
Wanneer de CV ketel wordt uitgeschakeld of een te lage temperatuur levert, zal bij een draaiende circulatiepomp van het vloerverwarmingssysteem warmte worden onttrokken aan de vloer, de thermostaatkraan van het vloerverwarmingssysteem staat in dit geval immers open.
Het kost dus extra energie de onttrokken warmte aan de vloer weer te herstellen, men heeft dan weer te maken met een nieuwe opwarmcyclus.

Wij hebben zelf die van Rivilex maar elk merk is volgens manlief, cv monteur, ok..mits het maar goed is aangesloten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Congoleo, ja dat is precies wat ik bedoel (en volgens mij ook schrijf). Bedank Manlief voor de tip, ik ga m voor die paar tientjes bestellen.
paulus811
14 jaar geleden
Ik lees mijn vraag nog eens goed en ik snap de verwarring. Ik heb het over een cv pomp, maar bedoel de pomp van de vloerverwarming (ik ben niet geschikt voor cv monteur blijkt maar weer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL :-)
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord, met die concrete informatie kan ik iets. Groet, Paulus811

Andere antwoorden (3)

UIt ernergetisch oogpunt is dat goed, maar uit technisch oogpunt is het beter om die niet te gebruiken...

De doorstroming en roestvorming en lekkages, bellen en luchtvorming enz enz pleiten voor te laten stromen het hele jaar door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je dan precies XInix? Het gaat hier toch om een schakelaar die de bestaande pomp zelf uitschakelt? Er wordt verder (naar mijn mening) niets met de bestaande leidingen gedaan, dus waarom roestvorming, lekkages en bellen zouden ontstaan is mij niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pomp kan vastslaan door het aan en uitzetten, want hij is watergesmeerd... Er kan op plekken in de stroomkring bezinksel vast komen te zitten en daar extra de buizen gaan roesten en er kunnen luchtdepots ontstaan en dan krijg je dat de stroming stokt omdat bij onderdruk de luchtbel gaat koken... Door bezinksel en dus vernauwingen kan er cavitatie van de vloeistof optreden... En dat minimaliseer je door de pomp aan te laten staan het hele jaar door... En denk hier maar eens over na: Hoe duurder de stroom hoe meer een spaarlamp oplevert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zo'n manier. Dank voor je toelichting.
paulus811
14 jaar geleden
De schakelaar zorgt er voor dat de pomp iedere dag een paar minuten draait, zodat vastzitten of roestvorming niet optreden.
De pomp zal minder energie gebruiken. De pompschakelaar gebruikt wel een beetje, dus dat moet je verrekenen.
Dan is het niet bekend of de pomp geschikt is om regelmatig uit te zetten: sommige pompen zijn gemaakt om continu te draaien, sommige pompen kan je gemakkelijk schakelen.
Ik adviseer je om eerst te controleren of de pomp het aankan, dat moet in de specificaties terug te vinden zijn.
14 jaar geleden
Ik heb een pompschakelaar gevonden die precies aan je eisen voldoet. De Magnum Eco pompschakelaar is een ideale pompschakelaar. Hij heeft een instelbare inschakel- en uitschakel temperatuur. Ook heeft deze een 24-uur cyclusfunctie die een vastzittende pomp voorkomt (denk hierbij aan kalkaanslag).

Qua merk maakt het opzich weinig uit welke pompschakelaar u gebruikt, zolang hij maar goed staat ingesteld. Ik heb met Magnum eco pompschakelaar goede ervaringen en bespaart al jaren energiekosten in mijn huis!

Extra info:

De clipsensor werkt goed bij vloerverwarmingverdelers en is bij de kleinere buismaten gemakkelijk wat strakker te bevestigen middels een tai-rip.