is de consumentenbond betrouwbaar?

al zeker 5 keer heb ik, of mijn ouders een product gekocht dat "best uit de test" kwam. En alle keren viel het product toch erg tegen, en scoorde het zeer lage cijfers op kieskeurig.nl. Vandaar mijn vraag; ze nemen toch geen steekpenningen aan van fabrikanten?

12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (5)

Of het mee of tegenvalt is voor iedereen persoonlijk. De consumentenbond is namelijk zeker betrouwbaar. Dat van kieskeurig.nl was een vergelijkingstest. Wat kieskeurig.nl slecht vindt hoeft de consumentenbond nog niet slecht te vinden en andersom. Iedereen heeft een andere smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die steekpenningen zullen wel loslopen, maar ze kunnen een vreemde manier van testen hebben, die niet erg wetenschappelijk is.
althans met de brokjes van de c1000 was dat het geval.
met een korrel zout mag je het wel nemen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je graag een plus geven, maar de uitspraak dat ze dat niet wetenschappelijk testen stuit me even tegen de borst. Prima dat je dat beweert, maar waarom zeg je dat? :) Misschien zie ik iets grondig over het hoofd, ik weet het niet. Heb je verwijzingen naar de tests waar dit het geval is (zoals bijvoorbeeld dat met de brokjes(?) van de c1000)? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het mee eens ''mufmuf''
Rieneke1
12 jaar geleden
de kattenbrokjes van c1000 kwamen als beste uit de test.
wat bleek nu?
ze hadden alleen getest op de aanwezigheid van de benodigde ingredienten.
ze hadden niet getest op de kwaliteit van die grondstoffen, de acceptatie, of de verteerbaarheid.
ook was niet getest of de kwaliteit van de grondstoffen constant was.
buiten beschouwing was gelaten wat er buiten de benodigde ingredienten aan rotzooi in het voer was gestopt.
kortom, een test van lik-me-vestje. dat geeft mij niet veel vertrouwen in hun andere testen.
Rieneke1
12 jaar geleden
mufmuf, ik zeg trouwens niet dat ze niet wetenschappelijk testen.
ik zeg dat dat het geval kan zijn, en dat is toch iets anders.
De afdeling Onderzoek van de Consumentenbond is verantwoordelijk voor al het onderzoek dat de Consumentenbond via haar eigen media publiceert. Onderzoeken worden vanuit het perspectief van de consument gedaan. En wordt door de Consumentenbond zelf geïnitieerd en betaald. Ook met steun van derden kan de Consumentenbond onderzoek uitvoeren. Bijvoorbeeld van overheden, brancheorganisaties en toezichthouders.
Dus de consumentenbond onderzoekt op eigenkosten, en is juist daarin gespecialiseerd. Dus, ja ze zijn betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer betrekkelijk: ze smijten dan een surfplank van de rotsen af, en he ja: het is nog heel. Of die plank nou lekker surft wordt verder niet vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begrip 'als beste getest' impliceert een aantal zaken:
- wat is er getest?
- waarop is getest?
- hoe is het getest?
- hoe worden de tests gewaardeerd in het totale plaatje?
- tot slot wie betaalt de test en heeft invloed op het resultaat?

Door deze vragen te beantwoorden, krijg je inzicht wat de test (en dus ook het als beste geteste product) waard is.

Wat is er getest? Een product in vergelijking met welke andere producten? Een serieprodukt of een model speciaal voor deze test samengestelt en daardoor afwijkt van het winkelmodel?

Waarop is getest? De kwaliteit, de bruikbaarheid, milieuvriendelijkheid, service, houdbaarheid, etc etc. Komen deze tests overeen met mijn eisen?

Hoe of door wie is er getest? Puur wetenschappelijk of in een praktische omgeving, bv huisvrouwen, mensen die er dagelijks mee omgaan?

Hoe worden de tests gewaardeerd? Hoe wordt elk item gewogen en telt hoe zwaar mee in het eindresultaat? Hiermee kan je elk product als 'best getest' krijgen, zolang je de testsleutel niet weet.

Tot slot, wie betaalt de test? Staat de test in een vakblad met reclame voor de 'als beste getest'? Dan kan die fabrikant best interesse aan deze test gehad hebben. Aangezien de consumentenbond zelf de testen betaalt, zijn zij best betrouwbaar, maar dan nog kan het zijn, dat de als 'beste getest' niet aan je eigen wensen en eisen voldoet. Daar zijn geen steekpenningen voor nodig. Je zult dus bijna altijd zelf een vergelijking van de producten moeten maken, om je eigen 'als beste getest' te kunnen bepalen.

Vergeet niet dat bijna alle producten (van pennen tot auto's) steeds goedkoper geproduceerd (moeten) worden en daarbij aan kwaliteit verliest. 'Als beste gestest' is dan ook enkel relatief tov de andere kandidaten (uit hetzelfde prijssegment) en geen absolute kwaliteitsgarantie!

Vroeger kocht je een product met de wens dat dit product 10 jaar of meer meegaat. Tegenwoordig moet je al blij zijn als het product 5 jaar meegaat. Aan de andere kant, wil men ook steeds wat nieuws kopen en is men wellicht blij dat iets na 2-3 jaar kapot is... Dat klinkt raar, maar weinig mensen lopen met een 5 jaar oude GSM rond, of zouden nog een beeldbuis TV kopen....