waarom worden lampjes van 14 volt gebruikt bij een circuit van 12 volt ?

op een 2 takt motor heb ik een nogal bizarre situatie, nl,
mijn motor verwekt stroom van 12 volt, wanneer ik er een lampje van 6 volt in plaats, is het binnen de kortste keren stuk, hier kan ik volgen, maar wanneer ik er een 12 voltertje in plaats, gebeurt net hetzelfde, alweer stuk, ik heb op het net gezien dat men hiervoor lampjes '14 volt) kan verkrijgen....

waarom ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat je waarschijnlijk iets meer als 12 volt hebt en daar kunnen die lampjes niet tegen.
Dus daarom kun/moet je daar 14 volt voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 14 Volt lampje blijft als het goed is langer heel dan een 6 Volt of 12 Volt lampje. Je dynamo levert meer dan 12 Volt om je accu op te laden. Je lampje krijgt dan dus ook een hogere spanning te verwerken. Spanningspieken en losse kontakten zijn veelal de oorzaak dat lampjes snel kapot gaan. Overspanning is de reden de 6 Volt lampje het begeeft (logisch).