Ik heb een elektromotortje en wil deze eerst de ene kant op laten draaien en daarna de andere kant. Hoe kan ik dit het beste doen?

Dus de plus en min omdraaien, maar hoe?
Is er ook een mogelijkheid om met bv. een draaischakelaar de snelheid te regelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

hoi Dionzand,

het omkeren is al verteld, een dubbelpolige wisselschakelaar, of kruis schakelaar en je bent in zaken.
maar misschien wil je het wel elektronisch.
dan komt er een H-brug om de hoek kijken.

je wilt ook de snelheid regelen, dat kan met een regelbare weerstand, zoals de vollumeknop van een radio.
dit is niet bepaald de meest efficiënte manier, maar het kan.
dit kan je beter op elektronische wijze doen.
en als je toch bezig bent, dan kan je het beste beide zaken elektronisch regelen.
kost maar een paar euro voor een klein motortje.

lees en huiver:
er is een schakelingetje 555
dit is een komplete PWM snelheidsregeling, die een paar ampère aan kan. (samen met de kruisschakelaar en klaar)

Hbrug1 geeft het principe van de Hbrug aan.
sluit je schakelaar 1 en 2 dan draait de motor rechtsom
sluit je schakelaar 3 en 4 dan draait de motor linksom
sluit je schakelaar 1 en 4 en/of 2 en 3 dan heb je kortsluiting

Hbrug2 geeft de schakeling voor een wat zwaardere motor.
sturing 1 hoog, stuurpunt 2 laag, motor linksom
sturing 1 laag, sturing 2 hoog, motor rechtsom.
hier is de kortsluiting niet mogelijk.
sluit je één van de twee punten op de 555 dan heb je de snelheidsregeling.

voor kleine motoren, zoals robotjes, kan je Hbrug3 gebruiken.
je hebt dan meteen een sturing voor 2 motortjes. dan kan je ook nog sturen.
veel meer dan een paar honder miliampère kan je hieruit niet halen. deze schakeling kost hooguit een paar euro.

ook hier kan je met de 555 regelen, maar een arduino computertje kost ook niet veel, dan kan de robot zelf zijn weg kiezen

oorspronkelijk had ik 4 plaatjes, maar je kan er maar -1- toevoegen, dus even samenklonteren.

veel suc6 met de aansturing.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee.
Ik zal laten weten of het gelukt is. Grt Dion

Andere antwoorden (2)

De plus en min zijn om te draaien met een dubbelpolige wisselschakelaar.
Het toerental regelen is minder eenvoudig; je zal daar algauw een elektronisch circuitje voor nodig hebben.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zie schema, voor de duidelijkheid de batterij sluit je aan op de rechterzijde en de motor op de linker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een variant op de dubbelpolige wisselschakelaar: als je twee terugverende enkelpolige wisselschakelaars neemt, de normaal open contacten van beide schakelaars aan + verbinden, de normaal gesloten contacten aan - verbinden.
Het motortje sluit je aan tussen de common contacten van beide schakelaars.
Als je op het ene knopje drukt draait de motor linksom, als je op de andere drukt rechtsom.
druk je allebei of geen van beide dan staat het motortje stil.
Deze schakeling wordt vaak in speelgoed toegepast om bijvoorbeeld hijskranen te bedienen.