Kan een witte muur verkleuren door een beamer?

Als je in een woonkamer het beeld van de beamer altijd op een vaste plek op de muur richt, kan de muur na enige tijd een andere kleur krijgen. Dus dat je overdag een 'silhouet' van het beeld op de muur kan zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De verf op een muur of het behang kan onder invloed van licht verkleuren, maar daar is zeer veel en langdurig licht voor nodig.
Verder is niet elke kleur gevoelig voor verkleuring, rode verf is vrij gevoelig voor licht, witte verf verkleurt lang niet zo snel.
Samenvattend kun je stellen dat verkleuring door een huis-tuin-en-keuken beamer niet kan gebeuren: je projecteert op ongevoelige verf (wit) met een veel te zwakke lichtbron.
Een beetje zonlicht op de muur is vele malen sterker en heeft ook geen effect op de muurverf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de warmte die de beamer op de muur afstraalt kan die inderdaad op den duur verkleuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die lampen worden niet zo heet dat de warmte je muur bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de hoeveelheid UV de lampen uitstralen.