Zijn er voor elektrobuizen 5/8 t-stukken te koop en / of 90 gradenbochten met t-stuk?

Ik ben niet met elektra bezig maar met een frame. Ik moet daarvoor 2 hoepels maken met een diameter van 2, 5 meter. Licht van gewicht en goedkoop ivm budget. De twee hoepels moeten dan op elkaar bevestigd worden met weer electrobuizen van 50cm. Heeft iemand enig idee of die T-stukken in de handel zijn en waar? Of wat ik anders zou kunnen gebruiken / maken?

Thnx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Antwoorden (2)

Ga je er één in elkaar zetten of meerdere?

Er zijn inderdaad koppelstukken voor wat jij beschrijft, maar voor een euro of 6 heb je een buizenbuiger (heet volgens mij wel anders ;-))

Dus: als je alleen één hoepel in elkaar wil zetten kun je wellicht beter een aantal koppelstukken kopen, maar als je het vaker wilt doen beter een 'buiger'. Je kunt dan zelf alle hoeken die je wilt maken zelf buigen, dus maatwerk leveren. Qua vastmaken kun je dan wel de standaard 'moffen' (koppelstukken) gebruiken.

Veel succes!!

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik heb zeker géén verstand van elektra, dus misschien begrijp ik je antwoord niet goed.. Maar de vraagsteller wil een buizenconstructie maken zonder er draden doorheen te trekken... Dan ben je toch het beste/makkelijkste af met de optie die ik gaf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de 5/8" PVC elektra buizen zijn geen T-stukken of kruisverbindingen verkrijgbaar.
De reden daarvan is dat je geen draden door een T-stuk kunt trekken, de trekveer zal geen scherpe bocht maken als je hem probeert door te rijgen, bovendien kan de trekveer geen keuze tussen links- of rechtsaf kunnen maken.
De enige manier waarop met elektro buizen aftakkingen gemaakt wordt is met T-dozen met 3 of meer tuiten.
De koppelstukken waar in het vorige antwoord sprake is dat is de rechte koppelmof, bedoeld om een lengte buis te verlengen.