Waar komt de naam FREE record shop vandaag?

Waarom heet het Free Record shop terwijl de producten verre van gratis zijn en vaak zelfs te duur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag!!

Antwoorden (1)

Omdat FREE hier niks met 'gratis' te maken heeft, maar met de vrijheid van de winkelier, die niks meer te maken had met de NVGD :

In 1971 opent Hans Breukhoven zijn eerste grammofoonplatenwinkeltje aan het Broersveld te Schiedam. Deze winkel is 1.80 meter breed en 9 meter diep. Hiermee wordt direct het eerste record als kleinste grammofoonplatenwinkeltje van Europa gevestigd.

In deze roerige tijd was de Nederlandse grammofoonplatenindustrie een goed beschermde organisatie. Om zich in deze organisatie in te kopen, moest men lid zijn van de 'Nederlandse Vereniging van Grammofoon Detailhandelaren'(N.V.G.D.). Een lid was verplicht alle geluidsdragers tegen een vastgestelde verkoopprijs te verkopen.

Hans Breukhoven besluit om elpees in het buitenland te kopen en zo het kartel te omzeilen. Op deze manier heeft hij niets te maken met een verplicht lidmaatschap en vaste, hoge verkoopprijzen, maar heeft hij een vrije winkel: Free Record Shop. Het prijsverschil en een goed assortiment vormen de basis voor het succes van Free Record Shop.

Voor meer info : zie de link.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de jaren 80 begon de FRC haar onderscheid met andere platenzaken al aardig te verliezen, en inmiddels weten we natuurlijk hoe het afgelopen is.
maar de naam is nooit als 'misleidend' bedoeld geweest ofzo, en heeft ook nooit op gratis spullen geslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat wist ik niet. En eigenlijk altijd wel afgevraagd. Dus ook een goeievraag voor de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Free as in free speech, not free beer.