hoe weet ik of een accu vol, halfvol of leeg is? op mijn boot wil ik graag weten of de stroom al op is. Kan dat met een voltmeter? geeft accu altijd12

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Met een nauwkeurige voltmeter kun je zien of de accu vol of al wat leger is, een exact percentage is er echter niet mee te voorspellen. De spanning van een volle accu is ruim 13 V, een bijna lege accu meet minder dan 12 V. Je kunt ook met een zuurweger de ladingstoestand van de cellen van een accu bepalen: Het is een soort van pipet waar je een deel van het accuzuur uit een cel tijdelijk opzuigt. Een drijvertje met een schaalverdeling geeft dan de ladingstoestand aan. Op de afbeelding een zuurweger voor autoaccu's

voltmeter kan maar dat hij altijd aangeeft dat er 12 volt spanning op staat is ook niet goed , ik zou zelf een spannings meter erop zetten

Dat kan alleen met een accu tester. Die meet namelijk de spanning terwijl de accu flink wordt belast met een weerstand. Met een losse voltmeter met je alleen de onbelaste spanning, die is verre van nauwkeurig om daar conclusies uit te trekken. En zegt dus niets over de capaciteit van de accu.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100