Ik wil op een beurs ongeveer 25 lampen aansluiten over een lengte van 25 meter en ik heb maar 1 stopcontact. Kan ik stekkerdozen aan elkaar lussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

25 * 40 = 1.000 watt
+ laptop, TV etc.

Zeg dat je uitkomt op 1500 watt. Dat bij 230 volt, betekent een stroom van 1500 / 230 = 6,5 ampere. Voor een normale stoppenkast is dit te veel, en zal dit niet goed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan het. Stekkerdozen gebruiken geen extra stroom, dus je kan er zoveel aan elkaar pluggen als je wilt. Lampen gebruiken wel stroom. De vorige antwoorder ging uit van lampen van 40 watt, maar je moet even checken wat voor lampen je kan gebruiken (ze bestaan tussen de 1 en de 200 Watt, neem spaarlampen als wattage een probleem wordt). Wattages van alles tel je bij elkaar op, alles wat door dezelfde "groep" gaat, wordt begrensd door een zekering die over het algemeen uit springt bij meer dan 16 ampere (maar meer en minder kan ook). Dat is 3680 Watt. Ruim genoeg dus voor 25 lampen van 40 watt (= 1000 Watt). Echter: je weet niet wie er nog meer op die groep zitten (waarschijnlijk niet de hele beurs, maar misschien wel je buren en/of het stopcontact naast je, dan werkt je backup plan dus ook niet).

Maar eh... het korte antwoord op je vraag is dus gewoon: Ja, het kan. (Maar er is een grens aan hoeveel stroom je kan gebruiken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^^ Wat hij zegt! (-:
Lijkt me dat je echt je best moet doen wil je daar aan komen, maar het is desalniettemin aan te raden om de "zwakkere" stekkerdozen zo "laat" mogelijk te gebruiken!
Het moet kunnen, maar zorg wel dat je verlengsnoeren en contactdozen gebruikt die de vereiste stroomsterkte aankunnen. Dus geen te dun snoer. Let er ook op dat verlengsnoeren volledig uitgerold zijn, om warmte-ontwikkeling in het snoer te voorkomen. En dat het stopcontact waarop de hele zaak uiteindelijk aangesloten gaat worden voldoende vermogen levert.