Je wasmachine, wasdroger en vaatwasser staan bovenaan.
Die trekken de meeste stroom. Daarmee is hebben we het niet over het energieverbruik, want je vroeg naar stroom.
Als we het over energieverbruik hebben, dan is de wasdroger de gulzigste Watten-slurper.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Stofzuiger, magnetron (staat hier op eigen groep)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1-strijkijzer
2-tosti app
3-stofzuiger
4-fhön
5-magnetron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dus vooral de wasdroger.
Gebruik deze zo min mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Electrische boiler en electrische kookplaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder had vroeger de stelregel dat een strijkijzer fl. 7,50 (gulden) per uur koste. Dus ik ga er vanuit dat dit vandaag de dag nog steeds het meeste stroom verbruikt in het huishouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je wel een heel warm strijkijzer (ca. 30kW)...
Ligt er ook aan hoe vaak je het apparaat aanzet.

Je kunt heel makkelijk kijken naar het aantal Watt (W). Hoe hoger dat is, hoe hoger het stroomverbruik.

Maar alleen als het apparaat aanstaat.

Neem een gloeilamp van 60 W en een stofzuiger van 1000 W. Welke van die twee verbruikt de meeste stroom?
- Zet je ze beide een half uur aan, dan verbruikt de stofzuiger de meeste stroom.
- Brandt de lamp dag en nacht, en gebruik je de stofzuiger een half uur, dan verbruikt uiteindelijk de lamp de meeste stroom.

Het gaat dus niet alleen om vermogen (Watt), maar ook om tijdsduur.

Kijk je alleen naar Watt, dan zijn de volgende apparaten grote verbruikers:
- Elektrische geyser - belachelijk veel W.
- Elektrische kachel - vaak boven de 2000 W.
- Stofzuiger - 1000 W of hoger.
- Koffiezetapparaat (jawel) - rond 1000 W.
- Wasmachine - maar ik heb niet gekeken hoeveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De vraag is inderdaad niet eenduidig te beantwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben he nu absoluut niet met je eens want het watage dat gemeld word op apparaten is per uur en niet per gebruik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wattage is niet per uur. Het wattage is het wattage. Een stofzuiger van 1200 W verbruikt 1200 W, of je hem nu een minuut of een uur aan laat staan. Een Watt is een Joule per seconde. Watt is vermogen, Joule is energie. Als je een stofzuiger van 1200 W gedurende een seconde aan laat staan, verbruikt die stofzuiger 1200 Joule aan energie. Laat je diezelfde stofzuiger 2 seconden aanstaan, dan verbruikt hij 2400 Joule. Het vermogen is nog steeds 1200 Watt. Laat je de stofzuiger een uur aanstaan, dan is het vermogen nog steeds 1200 Watt, maar in die 3600 seconden verbruikt hij nu 4.320.000 Joule aan energie.
Een elektrisch fornuis of een elektrische oven zitten vaak op een heel apart afgezekerde groep en gebruiken vaak het 380V systeem (ipv de normale 220V).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onze sauna heeft een verbruik van 9 Kw, en heeft dus een aparte aansluiting op 380 volt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oven, zonnebank en wasmachine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de tv moet ook zeker niet worden vergeten,ook omdat deze bij veel mensen vaak dag en nacht aanstaat,vaak ook onnodig.
en dan de eerder genoemde ,droger en de wasmachine,de wasmachine wel steeds minder omdat deze de meeste stroom verbruikt bij het opwarmen van het water,en echt heel warm wordt er tegenwoordig niet meer gewassen,vroeger wel anders met al die kookwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn de apparaten die warmte produceren. Denk hierbij aan wasdrogers, wasmachines, strijkijzers, elektrische boilers, kachels, kookplaten etc.

Door de vraagstelling is de vraag moeilijk te beantwoorden, want welk apparaat het meeste stroom verslindt, verschilt niet alleen per huishouden, maar ook per apparaat. Het energieverbruik van bijv. een wasmachine is ook nog afhankelijk van de temperatuur waarop je wast, die van een elektrisch kacheltje is ook afhankelijk van de temperatuur en omstandigheden waarin hij gebruikt wordt (omgevingswarmte).

Als je naar een wasbeurt kijkt, kost een wasmachine (A label) 11 cent gemiddeld per wasbeurt en de wasdroger 39 cent. Een wasdroger gebruikt dus meer stroom, maar niet iedereen heeft een droger en niet iedereen droogt altijd alle was in de droger. Wel heeft praktisch elk huishouden een wasmachine.
De wasdroger heeft in ieder geval de naam om een grote stroomverspiller te zijn, want was droogt ook per slot van rekening ook aan de lijn.

Ook gebruik je apparaten lang of kort. Bijv.:
Een combi-oven gebruikt 1100 watt
Een koffiezetapparaat 1450 watt
Een waterkoker 2000 watt
Maar de oven die het minste energie gebruikt, gebruik je meestal lang achter elkaar. Wel apparaat dus uiteindelijk het meeste stroom gebruikt, hangt van het gebruik af.

Zie linken voor meer informatie over stroomverbruik van huishoudelijke apparaten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van de duur van het gebruik:
- elektrische geiser (20-30kW)
- elektrisch fornuis (7-11 kW) [als alles tegelijk en vol
aanstaat]
- sauna (op stroom) (5-7 kW)
- elektrische bijzetkachel (1,5-3,5 kW)
- wasmachine, koffiezetapparaat, waterkoker, strijkijzer
e.d. 1-2 kW

En niet te vergeten de TV en de verwarmingpomp. Deze hebben wellswaar 'slechts' 100-300 Watt, maar staan uren achter elkaar aan. In sommige oude centrale verwarmingssystemen draait de verwarmingspomp 24 uur per dag, dag in dag uit. Bij een pomp van 200 Watt, komt dit neer op. ca 50 cent per dag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn wel geen huishoudelijke apparaten in de strikte zin van het woord,maar wat dacht je van alle apparatuur,die dag dag uit standby staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de zomer gebruikt je airconditioning de meeste stroom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grote gebruikers zijn de was- en reinigingsapparaten, koelapparatuur, verlichting en computers en audiovisuele apparaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij wasmachine maar ook platte tv s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verhoudings gewijzd neemt je droger oven of wasmachine het meeste stroom als ze gaan verwarmen. je koelkast staat 24 uur p/d aan en zal op jaar basis het meeste verbruiken.