Waar staat de term Ah voor (bij elektronica) ?

Ik ben op zoek naar een 12v accu. Eentje die omgevormd kan worden naar 230V, zodat daar een draagbare actieve luidspreker op aangesloten kan worden. Er zijn echter veel verschillen in ?hoeveelheid? Ah.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een actieve luidspreker heeft een ingebouwde versterker die het ingevoerde lijnsignaal (of microfoonsignaal) geschikt maakt voor de luidspreker.
Zo'n versterker heeft altijd een voeding die óf uit het lichtnet, óf uit gelijkspanning gevoed moet worden.
Een accu geeft een mooie gelijkspanning af waar in principe al heel goed een versterker mee gevoed kan worden, het omvormen naar 230 V is een tussenstap die energie verloren laat gaan.
Het aantal ampère-uur is het rekenkundige product van de stroom maal de spanning die een volledig geladen accu in theorie kan leveren.
Bij een spanning van 12 V kun je het direct omzetten naar het aantal watts dat je gedurende een bepaalde tijd kunt leveren: een 12 V 50 Ah accu kan dus 12 x 50 W gedurende 1 uur leveren, of 12 x 5 W gedurende 10 uur.
Om het maximale aantal uur op vol vermogen te kunnen draaien kun je het beste een versterker kiezen die op 12 V gevoed wordt, anders gaat al energie verloren bij de omzetting van 12 V naar 230 V (en daarna in de versterker weer naar een lage gelijkspanning)

Toegevoegd na 20 uur:
Hierbij nog een foto van een geschikte 12 V accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de actieve luidspreker niet naast de 230 V aansluiting een gelijkspannings aansluiting heeft dan kun je de voedingsspanning meten met een universeelmeter op de uitgangsklemmen van de bruggelijkrichter. Op diezelfde aansluitingen kun je dan een 12 V accu aansluiten.
Als de gemeten spanning hoger is dan ongeveer 18 V is dan is de 12 V accu wat weinig voor de versterker, dan zou ik toch maar voor de simpele oplossing gaan van een 230 V omvormer op de 12 V accu.

Andere antwoorden (4)

ampere uur (hour)
een 45 ampereuur accu kan (theoretisch) gedurende 45 uur een stroom van 1 ampere leveren, of gedurende 9 uur een stroom van 5 ampere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier klopt iets niet 45Ah --> 1uur lang 45A kan leveren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry staat hetzelfde.
Ah staat voor ampere hour{uur}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat voor Ampère uur.
1Ah betekent gedurende een uur een stroomkring met een stroomsterkte van 1 Ampère
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is Ampere per uur.
Dus het geeft aan hoeveel stroom de accu kan leveren in 1 uur.
Hoe hoger dit getal, hoe groter en beter de accu en duur zal zijn. Maar ook hoe langer het duurt voordat hij is opgeladen (met dezelfde laadstroom).

Voor laders die geen stroombegrenzing hebben, moet je niet een grotere accu plaatsen dan waarvoor die laders voor berekent is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,het is niet ampère PER uur, het is ampère MAAL uur.
Er staat dan ook geen deelstreepje tussen de A en de h.
Het is juist het gebruik van het woordje PER dat het begrip voor veel mensen de zaak verwarrend maakt.