Een gewone huiskamerdimmer kan elke gloeilamp van normaal vermogen dimmen, ook halogeenlampen zijn geen probleem.
De werking van de cyclus in een halogeenlamp die er voor zorgt dat de lamp niet zwart wordt zal bij lage lichtniveaus niet optimaal zijn, maar korte tijd op vol vermogen zal de halogeenlamp weer "klaren".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, in principe kun je elke lamp dimmen, maar je moet wel opletten dat je de juiste dimmer bij de juiste lamp gebruikt.
jc54
12 jaar geleden
Een dimmer is niet mogelijk op een normale spaarlamp .
Als je dan toch nog een spaarlamp willen dimmen dan heb je een speciale spaarlamp daarvoor nodig .
Maar aan die spaarlamp hangt wel een prijskaartje aan van ongeveer 30 euro .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een willekeurige dimmer kan je niet effectief op elke lamp aansluiten. Vooral bij spaarlampen lees ik op de gebruiksaanwijzing dat dat niet goed mogelijk is.

Als het te doen zou zijn om stroom te besparen schijnt dat niet altijd het beoogde gevolg te hebben. Dus verbruik met en zonder nameten.
Meten is ......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een keer goed!
Nee TL lamp en spaarlampen kun je niet dimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aansluiten wel ,maar of het werkt ? Tl niet spaarlamp kan niet altijd . Halogeen ? Led ? Raadpleeg een echte lampen winkel ! Pas op een dimmer is niet geschikt om er een hele batterij lampen achter tezetten wordt hij heet ,brandgevaar .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dimmer is altijd voorzien van een zekering, zolang je die niet vervangen hebt door een stukje zilverpapier is er weinig aan de hand. ;-)