Wat gebeurt er als ik een gelijkrichter voedt met een gelijkspanning ipv wisselspanning?

Door een foutje is het zo aangesloten. en werkt het. Inmiddels wel anders aangesloten, maar ik ben benieuwd wat er kan gebeuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Niet veel. De helft van de gelijkrichter wordt dan gewoon niet gebruikt.
Je hebt alleen wat spanningsverlies doordat de gelijkrichter (4 brugs diodes) wat wegsnoepen. Maar die spanningsverlies had je ook op je wisselspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het een dubbelfasige gelijkrichter is gebeurt er niets, die laat de stroom gewoon door, bij een enkelfasige gelijkrichter heb je 2 mogelijkheden: hij staat in de sperrichting en dan heb je helemaal geen spanning, of hij staat in de stroomgeleidende richting en dan is er ook niets aan de hand. Alleen in beide gevallen een klein verlies vanwege de inwendige weerstand van de gelijkrichter.