Is dit schadelijk voor mijn laptop?

Altijd als ik mijn laptop niet meer nodig heb, ook 's nachts, doe ik mijn laptop dicht zonder dat ik hem afsluit, zodat hij in de slaapstand schiet. Hij draait nog een aantal tientallen seconden na en daarna is hij gewoon stil. Ik weet niet of dit schadelijk voor mijn laptop is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In de slaapstand wordt de computer ook echt UIT gezet. Dat is de reden waarom je ook echt niets meer hoort.

Wat er gebeurt is dat je geheugen naar de hdd wordt gekopieerd en daarna zal de computer in zijn geheel zichzelf uitschakelen. Dus geheugen uit, hdd uit, alles uit.

Als je hem weer aandoet, wordt het geheugen weer vanaf je hdd geladen en heb je weer precies dezelfde toestand als dat je hem had achtergelaten.

Hij is dus echt UIT en dat is natuurlijk niet slecht voor je computer/laptop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Test het maar uit. Haal je adapter los en haal je accu eruit. Dan moet je geen verschil kunnen zien of horen.
En zonder adapter of accu kan je computer helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je hem dichtklapt en hij komt in slaapstand, klinkt hij stil, maar eigenlijk staat hij nog gewoon aan. Het is natuurlijk beter voor je laptop om hem uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet slecht voor de laptop, het kost alleen electriciteit.
Alleen daarom zou ik adviseren om de laptop 's nachts uit te zetten. Tenzij de laptop aan staat voor andere doeleinde, bijvoorbeeld downloaden.
Als een laptop altijd aan staat dan wordt hij trager. Ook daarom is het beter om de laptop geregeld uit te zetten en opnieuw op te starten. Dit is ook beter voor de updates die geinstalleerd worden op de laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet schadelijk, de computer gaat wel degelijk grotendeels uit zodat er veel minder stroom gebruikt wordt.
Die laatste tien seconden gebruikt hij om een image van het werkgeheugen op een plekje van de harde schijf te kopieren, zodat dat bij herstarten direct weer teruggeplaatst kan worden.
De computer is dan sneller gereed om mee te werken.
Het is wel aan te bevelen om de computer af en toe wél helemaal uit te laten schakelen i.v.m. installatie automatische updates.