Welke netwerk kabel kan ik het best gebruiken? Cat5e of Cat6? En waarom?

Ik gebruik UPC en heb een linksys router (E1000)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor gigabit heb je cat5e of cat6 nodig. Verder maakt het niet echt uit en kan je kijken naar de voordeligste. Je internet zal echter niet de gigabit halen, dit is alleen binnen je eigen netwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor normaal gebruik voldoet Cat5E prima, dit ondersteunt gewoon gigabit netwerk.

Als het over érg lange kabels gaat, is Cat6 geschikter omdat deze beter zijn afgeschermd. Gaat het om een klein stukje is het prijsverschil maar laag, en zou ik dus ook Cat6 kopen.

Het is vooral een kostenafweging. Cat5E is prima, Cat6 iets beter qua afscherming en maximaal haalbare snelheid.