kan instrument spanning verkrijgen via de randader?

heb dvd spelers met een kabel voor in de auto. die kabel heb ik verlengd dmv een kroonsteentje halverwege, maar misschien heb ik spanning met de randader draad verwisseld. Als ik dat gedaan heb, kan het dan zijn dat de dvd speler (door omwisseling van de twee draden) wel spanning laat zien (led lampje brandt) maar geen filmpjes kan weergeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je bedoelt dat je de twee draden van de 12V voeding kort omgewisseld aangesloten gehad hebt dan is het zeer goed mogelijk dat de DVD speler defect geraakt is terwijl het controle lampje nog wel kan werken.
Het lampje zal niet werken op het moment dat je de spanning verkeerd om aansluit, maar als je daarna de goede polariteit weer kiest dan kan het lampje soms wel kunnen branden.
Is alleen het beeld weg of draait ook de DVD zelf niet meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zo dat de dvd spelers het wel doen, als ik de spanning thuis gewoon uit de wandcontactdoos haal. Dus het instrument is op zich nog goed, maar werkt niet (behalve het ledje dat aangeeft dat er spanning is) met de autostekker. Het beeld is dan weg, en de dvd draait ook niet. Kan ik aan het plugje meten waar de spanning zit? Waar moet de spanning zitten op die plugjes, weet jij dat misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 12V voedingsspanning op de meest gebruikte buisvormige stekkertjes is als volgt aangesloten:
+12V is het gat in het buisje, massa (-) is de buitenkant van het buisje.
Dat is ook wel zo veilig omdat je dan geen kortsluiting veroorzaakt als je met de buitenkant van het buisje een metalen deel van de auto aanraakt.
Gebruik je als voeding in de auto de sigarettenaansteker aansluiting of heb je ergens anders de 12V opgepikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe zit de spanning aan de andere kant van het snoer? dat is zo'n klein plugje. als voeding wordt inderdaad de sigarettenaansteker gebruikt. de tomtom doet het daar gewoon op. dus die levert voldoende spanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de spanning op het buisstekkertje al gecontroleerd? is het werkelijk 12V?

Andere antwoorden (2)

Ik zo maar even meten of de + en - goed zit, niet gaan proberen, want dan blaas je je dvd speler op.
Dat de lampjes alleen branden, kan van alles betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi jammerrr,

randaarde werkt alleen bij geaarde spanningsnetten.
dus de 230V huis spanning heeft randaarde.
in de auto werkt dat niet, de meeste auto's hebben - aan de massa, de auto zelf, en + als voedingsdraad.

mocht er een derde draad zitten, dan heeft die als randaarde geen nut.

dan de spanning, de auto heeft 12V (vrachtauto's 24V)
dit is gelijkspanning, geheel in tegenstelling tot de spanning uit het stopcontact in huis.
sluit je een 12V apparaat aan op 230V netspanning, dan hoor je een harde klap, en de boel is kapot.
maar ook andersom kan het soms fout gaan, het werkt in ieder geval niet.

sluit je bij de 12V installatie de draadjes verkeerd om aan, dan is de boel onherroepelijk kapot.

dan heb je nog het fenomeen aardlussen, dat onstaat er via de aarde draad een lus waarmee de apparatuur bromsignalen kan opvangen, dit wordt een lang verhaal om dat allemaal uit te leggen.

slotzin: laat er iemand met verstand van stroomdraadjes naar kijken.

veel suc 6
groeten, Dré