Wat kan er mis zijn met mijn wasmachine alstie ineens aan de wandel gaat tijdens het centrifugeren ?

Ik heb de wasmachine al een jaar staan en hij bleef altijd op zn plek en nu ineens sinds vandaag stond ie een heel stuk van de muur.
Hij gaat dus echt aan de wandel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.3K

Antwoorden (8)

Dan kan er iets los zijn gegaan waardoor hij hevig gaat schudden en daardoor bewegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of goed recht laten zetten, dat kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem opnieuw waterpas laten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de was niet goed verdeeld ligt in de trommel als hij begint te centrifugeren dan zal de wasmachine de neiging hebben om aan de wandel te gaan.
Een wasmachine heeft onderop een paar verstelbare pootjes die je met een steeksleutel meer of minder ver kan uitdraaien.
Hiermee moet je niet alleen de wasmachine waterpas stellen, je moet bovendien zorgen dat de pootjes zover uitgedraaid zijn dat de wasmachine niet kan wiebelen omdat een pootje korter is dan de andere.
Als de wasmachine weer op zijn plek gezet is moet je dus even de pootjes checken.
Als je de wasmachine op een rubber mat plaatst zal het trillen beter tegengegaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwaar beladen wasmachine kan gaan lopen tijdens het centrifugeren. Zorg dat er voldoende ruimte over blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat de wasmachine stabiel staat, d.w.z. hij mag niet kunnen wiebelen. Als hij dan nog wandeld, kan het zijn dat er te veel wasgoed in zit en/of niet goed verdeeld. Als dit het niet is kan er binnen in een stabilisatie demper of gewicht los/defect zijn, in dat geval word het repareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niets is veranderd sinds het aan de wandel gaat (wordt het zelfde beladen, is niet verplaatst ezv) kan het ook zijn dat er een contragewicht (betonnen blok) of veer is los geraakt in de machine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wasmachine niet helemaal vast staat, dus eigenlijk dat de pootjes een beetje los getrild zijn, na verloop van tijd kan dit gebeuren.
Dit merk je voor het eerst wanneer je b.v. beddengoed gaat wassen, dit heeft altijd de neiging om in elkaar te gaan.
De inhoud van de trommel is dan tijdens het centrifugeren heel erg ongelijk en de wasmachine gaat als het ware "dansen"en daardoor verschuift hij een beetje.
Je kunt dit voorkomen door ongeveer 1x op een jaar de pootjes weer strak aan te draaien.
Ook weer niet te strak, want dan draai je alles stuk.
Vast is vast.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet een wasmachine ook niet te zwaar beladen.
Zelf hou ik altijd als regel: Er moet een vuist bovenop kunnen met de duim omhoog.
Dit ook uit het oogpunt: Een te vol geladen wasmachine wordt ook niet schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zijn de schokdempers stuk of is het contergewicht losgekomen.