Waarvoor dienen die kastjes langs de snelweg met zo'n zonnepaneel erbij?

Soms zie je van die kastjes langs de weg (volgens mij meestal de snelweg) met één kleine zonnepaneel op een paal. Waar is dat voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. De A7 vanaf West-Friesland naar de Afsluitdijk heeft ze ongeveer om de kilometer staan. Geen stoplicht of verkeerslus te bekennen.
W'rom? Wat doen ze daar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ze nog niet gezien, maar wellicht heeft men nieuwe detectie geïnstalleerd voor de 130km/u zone.

Het beste antwoord

Zonnepanelen langs de snelweg worden gebruikt om zaken te voeden die anders met een dure grondkabel van vele kilometers aangevoerd zou moeten worden.
Deze zaken kunnen allerlei dingen zijn, ik heb ze gezien als voeding voor:
- Een klein meteorologisch station, (wit kastje ernaast lamellen).
- Snelheids waarschuwingsbord
- meldlus voor openbaar vervoer (Vetag systeem)
- tekstkar voor tijdelijke verkeersaanduiding
- tijdelijke camerakast voor verkeersmeting

Kortom: vele toepassingen die direct in de buurt van het paneel aan te treffen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vroeg ik mij eerst ook af, mijn vader heeft mij wijsgemaakt dat dit is voor de dichtsbijzijnde lantaarnpaal of stoplicht ;-) Reclame voor groene energie dus :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie ze ook heel vaak vlakbij florale en staan op provinciale wegen. Dus ik denk dat ze iets van lantaarnpalen stroom geven ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die paal zit een accu die uiteraard door het zonnepaneel wordt opgeladen.
Op snelwegen zijn ze o.a. voor de voeding van praatpalen en/of meting apparatuur.
Langs andere wegen, hier in de straat staat er ook eentje, die geeft de voeding aan parkeerautomaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie in mijn gedachten ineens een parkeerautomaat langs de snelweg... + voor dit juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, nee ik denk, laat ik voor de zekerheid er maar andere wegen bij zetten :-)
Alhoewel, ik zie ze er voor aan om deze bij tankstations neer te zetten...haha Thanks voor de plus!
nee hoor het is óf voor de 'lus' in het wegdek
waarmee men de hoeveelheid verkeer meet.
(zoals bij stoplichten)
óf voor de camera voor verkeers toezicht.
(om jou in de gaten te houden dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn die palen (klein kastje onderaan met licht sensor bovenop) bedoeld om de lantaarnpalen in en uit te schakelen. Ze staan zo hoog om te voorkomen dan het licht van auto's, lantaarnpalen en eventuele hobbyisten met zaklampen er invloed op uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor het in- en uitschakelen zou een fotocel van 1cm doorsnee voldoende zijn, voor het voeden van een snelweglantaarnpaal is zo'n zonnepaneel veel te klein.
er zitten ook lussen in de weg, ik vermoed dat dit voor file/verkeers informatie is, ze flitsen niet dat heb ik al geprobeerd...