Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

koelkast verbruikt 1,5 kw/24 uur. De energiebron is een accu van 235 amp. hoe lang duurt het voordat deze opgeladen moet worden?

graag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Van het verbruik van de koelkast wordt gezegd dat dat
1,5 kW/24 uur is, waarschijnlijk wordt bedoeld dat het verbruik 1,5 kWh / 24 uur is, anders staat hier een onzinnig getal.
Met deze aanname weten we dat het vermogen van de koelkast 62,5 W is, maar voor de berekening hoeven we dat niet eens te weten.

Verder weten we van de energiebron dat hij 235A kan leveren, maar ik denk dat hier meer 235Ah bedoeld wordt, het aantal ampere-uur.

Om dit vraagstukje op te kunnen lossen missen we nog een belangrijk gegeven: de accu spanning.
Als we aannemen dat het een gewone 12V autoaccu is dan kunnen we gaan rekenen:

De accu van 235Ah bij 12V heeft dus een energie-inhoud van 235Ah x 12V = 2820 Wh

De koelkast verbruikt 1500 Wh per dag, een volle accu is dus geheel uitgeput na 2820 / 1500 = 1,88 dagen oftewel 1,88 x 24 = 45,12 uur.

Dit dus met de extra aannames die ik gedaan heb om de vraag überhaupt op te kunnen lossen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is altijd verwarrend dat de meeste mensen niet weten om te gaan met de begrippen kWh en Ah, die dan ook vaak verbasterd worden tot "kW per uur" of "ampere per uur", ik heb gemeend met mijn uitleg bij de oplossing deze misverstanden recht te moeten trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap, weer wat bij geleerd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuivere uitleg en ook in je toevoeging, kan ik me helemaal vinden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding