Gaat dit problemen veroorzaken?

- zie afbeeldingen- Dit zijn foto's bij mij thuis. Je ziet hier een heleboel kabels. De foto is getrokken bij de televisie. Mijn vraag nu: Is dit gevaarlijk, zo al die kabels bijeen? Worden die warm ofzo waardoor er brand of een kortsluiting kan ontstaan?

De kabels branden niet altijd. Het zijn kabels van de tv, xbox, wii, telefoon, router, modem, aantal hdmi-kabels en de kabel van de digicorder (Telenet). Omdat de xbox en wii... niet altijd aanstaan, stroomt er ook niet altijd elektriciteit door die kabels. Maar die van de tv, digicorder, router en modem staan wel vaak aan. Is dit gevaarlijk of kan ik met een gerust hart 's avonds slapen zonder dat het huis kan afbranden?

Omdat de kabels allemaal redelijk lang zijn, hebben we ze bijna allemaal ook nog eens één of twee keer samen gebonden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wii, Xbox, Modem, Router?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht staat al in de tekst :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, een snoerwoud!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, heb ik ook..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha,heb ik ook achter de kast!
Telefoon,UPC-kabel,digitale recorder,Dvd-speler,TV,Router,X-Box,2 extra geluidsboxen en dan ook nog lampen.Allemaal bij elkaar.
Ik moet wel zeggen dat al 2 keer alle stoppen in huis zijn doorgeslagen toen alles tegelijk aan was.Je hoort echt een knal!Alles in het hele huis was uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kabels "branden", worden ze wel warm... ;-)

Het beste antwoord

Door de genoemde kabels wordt nauwelijks elektrisch vermogen getransporteerd, allen 230V draden transporteren energie.
Omdat van moderne apparatuur het vermogen sowieso relatief laag is zullen zelfs de 230V snoeren nauwelijks opwarmen.
Je kunt het controleren door zelf even te voelen: als alles aanstaat blijven alle draden gewoon kamertemperatuur.
Er is dus geen brandgevaar, het ziet er alleen rommelig uit.
Je zou de kabels wat netter kunnen oprollen of in de kabelgoot in een lus heen en weer leiden.

Toegevoegd na 6 minuten:
De enige zaken die een beetje warm worden zijn misschien de voedingsadapters van de diverse apparaten die op het stopcontact zijn aangesloten.
Deze apparaten zijn meestal voldoende beveiligd tegen te grote warmte, dus brand zullen ze niet veroorzaken.
Je kan eventueel de adapters van apparaten die je soms gebruikt aansluiten op een verdeeldoos met schakelaar, dan kun je ze bij afwezigheid uitschakelen.
Het is aan te bevelen om de adapters voor modem en router wel continue op spanning aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee zo kan het niet veel kwaad, pas als lange lengtes opgerold zitten kan het kwaad, dan kunnen de snoeren hun warmte niet meer kwijt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Modem en router laat ik altijd aan staan, veel mensen dus als dat echt veel kwaad kon hoorde je wel vaker over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan absoluut geen kwaad.

Datakabels worden sowieso niet warm, omdat er nauwelijks stroom door die kabels heen gaat.

En zelfs opgerolde stroomkabels zijn niet gevaarlijk, kijk maar naar haspels bijvoorbeeld. Deze kabels hebben vaak een extra dikke isolatiehoes.
Bovendien worden die snoeren pas echt warm als je er apparaten op aan sluit die veel ampères trekken, zoals warmtelampen ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haspels hoor je dus ook uit te rollen als je ze flink gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haspel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harspels niet gevaarlijk!!!. Ik had geluk dat ik er op tijd bij was, toen er bij mijn broer de behangstoomapparaat werd gebruikt. Er was aardig wat isolatie weggesmolten en de harspel heeft hij weg kunnen gooien.
Niet voor niet staat erop dat je vermogen A kunt gebruik in opgerolde toestand en vermogen B (die hoger ligt) in afgerolde toestand. Kijk maar eens op je harspel.
In principe zou dit geen problemen moeten geven. MAAR: 1) het ziet er slordig uit
2) het vangt veel stof op deze manier (ook moeilijk stoffen)
3) Als je iets wilt vervangen moet je eerst de spaghetti uitzoeken
4) Het is wel IETS gevoeliger voor warmte-ontwikkeling. (ik denk dat de verzekering niets uitgekeerd als ze deze verschroeide bol vinden na onderzoek wat eventueel een brand heeft veroorzaakt)

Tip: rol de kabels netjes op en houd ze bij elkaar door een dichtbinder

Verwijder ook kabels die je niet gebruikt. Onnodige adapters kosten toch weer energie (geld en milieu)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
tip: rol de kabels niet op, dat is brandgevaarlijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee.... deze datakabels voeren nauwelijks stroom, en genereren nauwelijks warmte. Ook de 230 Volt kabels zullen niet genoeg warmte produceren (zolang er geen apparaten met hoog vermogen worden aangesloten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kabels een klein beetje bij elkaar binden kan weinig kwaad, meters stroomkabel op een haspel waar zware apparatuur opzit is wel link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punten 1, 2 en 3 zijn prima (voor het oog). Punt 4 is niet van toepassing. Al die apparaten zullen niet meer als 100W elk verbruiken.
En oprollen is alleen een probleem als je een flink vermogen verbruikt, zoals meer dan zeg maar 700W. Waar je wel voor mag oppassen, is als je een datakabel gaat samenbinden met een netsnoerkabel. Maar nog steeds is dit NIET gevaarlijk. Het kan alleen een storing injecteren op de signaalkabel en daarmee bijvoorbeeld een slechter tv-beeld krijgen.
kan niet zoveel kwaat aleen als al werd genoemd lange kabels opgerold waren want mijn xbox zit ook bij alle tv kabels en werkt ook nog voeg me is toe jordih1994
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet gevaarlijk. De meeste kabels zijn signaalkabels, dus daar gaan zo wie zo geen gevaarlijke stromen overheen. En de netsnoerkabels zijn allemaal dubbel geisoleerd. Dus die geven ook niet snel een probleem. Het enige waarvan het een probleem kan zijn in deze situatie is als er muizen zijn die de kabels stukbijten.

Het is helemaal niet ongewoon dat het er zo een zootje is. Heb ik ook bij mijn tv-installatie en bij mijn computer. Ieder huis heeft wel zo een hoekje. Zelf bij bedrijven onder de tafels en in de serverruimtes.

Toegevoegd na 8 minuten:
En alleen bij blikseminslag ben je de pineut. Maar dan zo wie zo, zonder deze warboel.