Waarom word er altijd gezegd dat als je een apparaat wilt recette je de stroom er een (paar) minuut(en) af moet halen?

Als de stroom er tien seconde af is zou dit toch het zelfde effect moeten geven. Natuurlijk is er nog stroom in een apparaat als je de stroom er drie seconde af haalt maar is een paar minuten niet overdreven of ligt dit aan mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De elektrische schakelingen in een apparaat worden gevoed met gelijkspanning.

Om deze spanning stabiel te houden zit in de voeding en ook op diverse andere plekken enkele condensatoren, die als een soort van oplaadbare batterijen snelle veranderingen van de voedingsspanning tegenwerken.

Bij uitschakelen van de voeding blijft er nog enige tijd stroom door deze condensatoren geleverd worden.

De schakeling werkt dan weliswaar niet meer, maar allerlei informatie in geheugen chips blijft wel aanwezig zolang de spanning niet geheel weg is.

Deze info kan bij opnieuw starten voor foute resultaten zorgen, terwijl een echt leeg geheugen zonder fouten door de schakeling gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op deze manier krijgt het apparaat ook de tijd om even af te koelen en dus later een 'koude' reset te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige onderdelen kan nog stroom zitten, meestal zijn die na 10 minuten geheel ontladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je heb helemaal gelijk ong. 5 seconden is meer dan genoeg!