Van Li-Ion (Lithium-Ion) accu's is bekend dat als je ze langere tijd niet gebruikt je ze beter in 50% opgeladen staat opslaat.
NiCd (Nikkel-Cadmium) en NiMH (Nikkel-Metaalhydride) cellen worden er niet beter op als je ze in geheel lege toestand niet gebruikt en weglegt. De kans op onbruikbaar worden en lekken wordt erdoor vergroot.

De gemiddelde NiCd of NiMH batterij heeft ook een zelfontlading waardoor in een week of 2 de batterij al geheel leeggelopen is.
Het regelmatig opladen is dan essentieel.

Een uitzondering hierop vormen de batterijen van het merk Medion en Eneloop die niet steeds bijgeladen hoeven te worden en bovendien zelfs uit de nieuwe verpakking klaar voor gebruik zijn. Om de capaciteit van NiCd en NiMH hoog te houden zul je ze af en toe moeten opladen met een speciale lader met een break-in laadprogramma. De batterijen worden dan met slechts 1/10 deel van de totale stroomsterkte opgeladen, dan met 3/10 deel ontladen en vervolgens weer een keer met 1/10 deel van de totale stroomsterkte opgeladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeh, typfoutje zag ik, Imedion moet dat zijn.
Na een jaar dus nog 85% vol en de krachtigste batterijen die er op dit moment zijn.

Andere antwoorden (3)

Nee, ze verliezen alleen hun huidige voltage als je ze tijdelijk niet oplaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volledig ontladen van accu's is in het algemeen niet goed voor de cellen.
Mede daarom worden oplaadbare batterijen altijd geladen geleverd en geeft de gebruiksaanwijzing meestal de tip om de accu eerst volledig te laden voordat je een apparaat met die accu's gaat gebruiken.
Zolang de accu's niet volledig leeg getrokken worden zal de schade meevallen, maar door zelfontlading komen de accu's als ze bijna leeg zijn na een paar maanden voorbij de gevaarlijke diepontladings toestand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is helemaal afhankelijk van de soort batterij.

Bij NiCd batterijen is het belangrijk dat je ze weglegt als ze vol zijn, maar de zelfontlading is zodanig dat de meeste NiCd soorten na een periode van 2 tot 6 weken weer helemaal leeg zijn. Het lang laten liggen van NiCd batterijen die leeg zijn is schadelijk voor de batterij, hoe langer hoe schadelijker. De capaciteit om energie op te slaan kan daardoor teruglopen tot enkele 10 tallen %.

Bij NiMh batterijen is het probleem iets minder, maar ook deze worden beschadigd als opgeslagen in lege vorm.

Bij Li-ion soorten is het probleem heel anders; deze hebben een heel lage zelfontlading en kunnen dus relatief lang opgeslagen worden als ze vol zijn. Als deze echter bijna leeg of geheel leeg zijn dan zal er schade opgelopen worden bij opslag. Tevens is het opladen van Li-ion soorten een "vak" apart, dat betekent dat deze per soort een speciale oplader nodig hebben. Eenmaal vol kunnen ze meestal lang opgeslagen worden ( 2 tot 6 maanden) of soms langer bij bepaalde soorten, waarna er nog een redelijke hoeveelheid energie is zal zitten( neestal 20% tot 60%). De meeste Li-ion soorten hebben een vol-spanning van c.a. 3,2 Volt en een leeg spanning van 2,7 Volt. Dit kan een beetje verschillen per soort. Als de batterij 2,7 Volt is ( dus leeg ) dan zal elke ontlading, dus gebruik of opslag, schade veroorzaken. Dit kan zover gaan dat er bijna geen energie meer in kan worden opgeslagen. Het opnieuw opladen kan ze dus niet repareren.