satellietontvangers met dubbel tuner, heb je dan ook 2 kabels nodig vanaf je schotel? Welke merk/type heeft dubbel tuner voor de ontvangst van FTA?

Ik zoek een satellietontvanger voor FTA met 2 tuners (kijken en ander kanaal opnemen) Voor de aansluiting van de ontvanger moet ik dan ook twee kabels aanleggen vanaf mijn LNB, of kan ik volstaan met 1 aansluiting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Dat is in het algemeen niet nodig, een dubbeltuner heeft meestal een doorlus mogelijkheid voor de schotelkabel op de achterkant van de tuner zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is dan wel zo dat de eerst ontvanger bepaalt hoe je schotel geconfigureerd is met DiSEqC (Digital Satellite Equipment Control).
Je kunt dan alleen kanalen met de tweede ontvanger kiezen die bij diezelfde mode te ontvangen zijn.
Als je twee kabels trekt en je LNB heeft meer dan 1 aansluiting dan kun je beide kabels op dezelfde LNB aansluiten waardoor beide tuners alle kanalen kunnen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 aansluiting.
Je moet het zo zien:
Alle frequenties komen tegelijkertijd via de LNB binnen via coax.
De tunner 'zeeft' de frequentie uit van het kanaal wat je wilt bekijken of opnemen.
De coaxaansluiting zit van binnen doorgelust. Er zal waarschijnlijk zelfs maar 1 coax aansluiting opzitten.
Er zijn vrschillende merken die dubbele tuners hebben.
Of dat nou FTA is of niet maakt niet uit.

In principe kan elke ontvanger TA kanalen ontvangen. De versleutelde kanalen zijn vaak het probleem. Daar heb je dan weer een Common interface module voor nodig met bijbehorende decoder kaart.

Humax is bijvoorbeeld een merk wat ze zeker zal hebben.

Bladen als de hopperguide (http://www.hoppers.nl/) kunnen je daarbij helpen.