Verschillende voltage in Amerika?

In Amerika gebruikt men een verschillende voltage systeem. Zij hebben geen 220 Volt, maar een lagere.

Verbruik je zo ook minder energie en waarom heeft Amerika een verschillende voltage? (Andere landen verschillen ook, maar ik gebruik Amerika even als voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Thomas Edison is ooit begonnen met de ontwikkeling van gelijkstroom generatoren 100 volt. Dit vond hij veilig en werkte voor hem naar behoren. En inderdaad met de opwekking op kleine schaal voldeed dit dan ook prima. Een probleem wordt het als je de stroom wilt transporteren over grotere afstanden.
Je krijgt dan te maken met verliezen in de leidingen, en na een paar kilometer blijft er niet veel meer over om te gebruiken. Zijn concurrent Westinghouse zag dit in, en ontwikkelde een wisselstroom generator die 60 Hz en wel 500 Volt. Dit werd omhoog getransporteerd naar 3000 Volt. En kon zo zonder al te grote verliezen over grotere afstanden worden getransporteerd. Op de plaats van bestemming werd dit weer omlaag gebracht naar 110 Volt 60 Hz. Deze spanning werd als veilig beschouwd. En kwam in de buurt van de 100 Volt gelijkstroom die Edison maakte.
Deze bestempelde de gevaarlijke wissel spanning van Westinghouse als zeer gevaarlijk. En zij kwamen dan ook in een heftige concurrentiestrijd. Maar de voordelen van wisselstroom wogen niet op tegen de gelijkstroom van Edison. Daar kwam nog bij dat Nikola Tesla bij Edison had gewerkt, en na zijn genomen ontslag naar Westinghouse ging om het te helpen met de ontwikkeling van wisselstroom generatoren. Uiteindelijk verloor Edison de strijd, en werd de wisselstroom overal in Amerika ingevoerd.
De 60 Hz is gewoon daar ontwikkeld en niet meer veranderd. De 110 Volt, hetzelfde, zo gebleven. In Europa hebben we ons eigen systeem ontwikkeld, en is dus 230 Volt 50 Hz geworden. Maar ook in Europa is het eerst nog 110 Volt geweest. Maar later omhoog gegaan naar 230 Volt.
Op deze manier kun je dunnere draden gebruiken. Hoe meer spanning, des te meer vermogen kan er in verhouding door de leidingen. Als je dus een apparaat wilt gebruiken in Amerika, dat hier gekocht is, zul de spanning omlaag moeten brengen naar 110 Volt. Dit kan met een transformator. Het aantal Hertz blijft gelijk. Heb je dan ook een motor in je toestel zitten die direct is aangesloten achter de transformator. Zal de snelheid hoger zijn. Andersom van Amerika naar Nederland zal de snelheid lager zijn...

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees verder op de site!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hoeveelheid energie die je gebruikt hangt af van het aantal Watt dat een apparaat of lamp gebruikt.

Als je dus in Amerika een 100 W lamp aansluit dan zal er een stroom van 100/120=0,83 A lopen.
In Europa is een stroom van 100/230=0,43 A voldoende.

Je ziet dat er niet minder energie gebruikt wordt, je hebt echter wel dikkere draden nodig om de hogere stroom te kunnen voeren.

De reden dat in Amerika een andere spanning gebruikt wordt is van historische aard, het wordt in het antwoord hierboven voortreffelijk uitgelegd.