Kan je uitrekenen hoe lang je met 8 aa batterijen doet als je alleen weet dat het voorwerp waar zi in moeten 12 volt is en o,42 watt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als een apparaat bij 12 V 0,42 W gebruikt dan is de stroom 35 mA.

Deze stroom wordt door 8 AA batterijen in serie geleverd, dus om te weten hoelang je doet moet je het aantal mAh
delen door 35 en je weet de tijd in uren die de batterijen meegaan (in theorie)

Als op alle AA batterijen dus bijvoorbeeld 1050 mAh vermeld staat dan zal je 30 uur speelduur hebben
1050 / 35 = 30.

mAh is de eenheid "milliampere uur", het getal wat je krijgt als je de stroom vermenigvuldigd met het aantal uur wat maximaal door de batterij geleverd kan worden.
1000 mAh is dus óf 1 mA gedurende 1000 uur, 10 mA gedurende 100 uur of 1 A gedurende 1 uur.

Maak niet de fout om het aantal mAh te vermenigvuldigen met het aantal batterijen, de stroom loopt door alle batterijen heen en alle batterijen lopen tezamen leeg.

Toegevoegd na 4 minuten:
lees de 4e zin als volgt:

mAh is de eenheid "miliampere uur", het getal dat je krijgt door de vermenigvuldiging van de stroom in mA met de tijd in uren die deze stroom loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Koos,
Hartelijk bedankt, hier kan ik iets mee!!