Waarom heet een diode kabel "diode kabel" ? Wat heeft het met een diode t maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Diode komt uit het Engels,

'Di' betekent ook wel 'twee'
Ode komt van Het woord electrode

Samen wordt dit 'diode'

Wat een diode t is weet ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werd Europese audio-apparatuur met ronde DIN-pluggen aangesloten.

De verbinding tussen een stereo taperecorder en een tuner-versterker werd met een 5 polige plug gedaan,
pen 1 = L in
pen 4 = R in
pen 2 = massa
pen 5 = R uit
pen 3 = L uit
(in en uit gezien vanuit de taperecorder)

De plaats waar het signaal de versterker in- en uitgevoerd wordt is a.h.w. tussen het tuner-deel en het versterker deel in.
Zo kan je van de radio opnemen en opnames via de versterker weergeven.
Ik heb mij indertijd laten wijsmaken dat het punt waar het signaal van de taperecorder de tuner-versterker in ging de plek was waar in dat apparaat een diode(-buis?) gebruikt werd.
Met mijn huidige kennis lijkt mij dit een aanvechtbare verklaring, maar ik heb geen betere.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een diode kabel is een kabel met 4 aders die ieder apart in een gemeenschappelijke afscherming lopen.
Aan beide zijden is een 5-polige DIN plug met pennen in een half cirkeltje geplaatst.
Ze lijken sterk op tegenwoordig gebruikte MIDI-kabels voor het verbinden van keyboards en andere MIDI-muziekapparatuur.
MIDI- kabels hebben wel 5 pennen, maar er worden maar 3 pennen gebruikt, ze zijn niet bruikbaar als Diodekabel.