Kunnen we over een tijdje elektriciteit draadloos vervoeren?

Zie een paar ideeën van Nikola Tesla.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is al mogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het draadloos vervoeren van elektriciteit is nu al mogelijk. Ik zal een paar voorbeelden geven.

Eerste voorbeeld: inductie. Als jij je elektrische tandenborstel op de oplader zet, wordt elektriciteit draadloos getransporteerd van de oplader naar de tandenborstel. In de tandenborstel wordt de opgevangen elektriciteit gebruikt om de interne accu op te laden.

Tweede voorbeeld: kortegolfstraling. Er zijn plannen om met satellieten zonne-energie op te vangen, en die energie via bundels kortegolfstraling naar de aarde te sturen. Op aarde kunnen we die straling opvangen en er weer elektriciteit van maken. Het heeft wat praktische consequenties (vooral op het gebied van veiligheid), maar het is goed mogelijk.

Derde voorbeeld: licht. Een zonnecel vangt licht op en maakt daar elektriciteit van. Als we elektriciteit willen transporteren, kunnen we dus een felle lamp laten branden, en het licht daarvan in een lichtstraal ergens heen sturen. Elders kunnen we die lichtstraal opvangen met een zonnecel, die er elektriciteit van maakt. We hebben de elektriciteit nu dus draadloos vervoerd (via licht). In wezen is dit een variant op voorbeeld 2.

Vierde voorbeeld: batterijen. In de fabriek wordt elektriciteit gebruikt om een opgeladen batterij te maken. Die wordt via een vrachtwagen, dus draadloos, naar een supermarkt vervoerd. Jij koopt daar die batterij, en je vervoert die batterij op je fiets - dus opnieuw draadloos - naar huis. Daar stop je de batterij in je zaklamp. Er is nu dus draadloos elektriciteit vervoerd van de batterijenfabriek naar jouw zaklamp.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aggeregaat