Heb net een tomtom xl live ontvangen ,alleen ontvangt dat kreng geen satelieten terwijl de go500 wel satelieten ontvangt (in buitenlucht)hoe kan dit?

Ik heb een garmin en een tomtomGO500 die het gewoon goed doen in de auto alswel ook in de bus. Helaas werkt de nieuwe TT XL Live iq route helemaal niet want die vindt niet eens buiten een GPS signaal(helder blauwe hemel op het platte land).
Dit is tot nu toe de slechtste koop van deze eeuw!
Een echte afrader dus.
Er blijft een boodschap links onder in de hoek wat lettelijk zegt "Wacht op bruikbaar GPS-signaal..." er staat op diverse plekken dat het zoeken van satelieten de eerste keer iets langer kan duren , maar toch zeker geen uren???
Hij heeft letterlijk al uren aan gestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke GPS-ontvanger moet, om zijn positie te bepalen behalve satellieten ontvangen, ook weten waar die satellieten te verwachten zijn.
Dit kan de ontvanger opzoeken in een soort van spoorboekje die de plaatsen en tijden van GPS satellieten bevat.
De gegevens voor dit spoorboekje worden met het satellietsignaal uitgezonden en zijn minstens een week geldig.

Als een GPS ontvanger nieuw uit de doos komt is hij waarschijnlijk langer dan een paar weken niet "aan" geweest, het spoorboekje klopt dan niet meer.

Omdat deze gegevens nogal wat tijd in beslag nemen om te laden zal het bij eerste inschakeling wel een kwartier kunnen duren voordat de positie bepaald kan worden.
Elke keer daarna zal het maar een minuutje duren, tenzij je de GPS weer lang in de kast legt.

Dus: gewoon ingeschakeld buiten neerleggen en een beetje geduld.

Ikzelf heb Tomtom 7 op mijn mobiel, daarbij heb ik de mogelijkheid om met het programma QuickGPS de gegevens voor een week direct van internet te laden, dan heb ik niet de lange wachttijd als ik Tomtom een tijdje niet gebruikt heb.

Toegevoegd na 45 minuten:
Sorry, ik heb over de tekst heen gelezen dat hij al uren aangestaan heeft.
Ik zou ermee teruggaan naar de winkel en hem omruilen voor een exemplaar dat wel werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hallo, dit heb ik ook gehad, kijk even op deze site, daar was mijn probleem mee opgelost! suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een hard reset. Power knop ingedrukt houden tot de reset is gedaan.