Hoe werken kassasystemen?

Ik ben een informatica student en was gister bij de mac. Nu vraag ik me af, Hoe werkt dit? Zijn dit meestal gewoon computers met speciale software en evt touchscreens? Hoe communiceert het schermpje in de keuken met de kassa? Waarom is er een manager nodig om bestellingen te annuleren?

Graag een zo technisch mogelijk antwoord aub.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Meestal werkt zoiets met bonnen. dat de bonnen dan door worden gestuurd naar de keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manager is nodig om bestellingen te annuleren, om te voorkomen dat er fraude gepleegd wordt. anders zou een medewerker na het afrekenen met de klant de bestelling kunnen annuleren en het geld in eigen zak steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan een deel beantwoorden, een manager is nodig omdat het lagere personeel niet geautoriseerd is voor deze handeling.
Net zo min als de kassalade te openen zonder bestelling op te nemen. Dit om fraude te voorkomen. De manager kan dit wel dmv een code en/of tag aan de kassa aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kassasystemen draaien gewoon op een normale computer zoal wij die hier ook hebben.In de meeste winkels wordt er als besturingssysteem windows XP toegepast waar het gehele kassasysteem op draait.Daar ikzelf ook in een winkel heb gestaan met een elektronisch kassasysteem dat onder het kassapakket "Promesse"draaide.Daar zat er bij ons een barcodelezer printer toetsenbord een muis en de kassalade aan vast.Zo zal dit in de meeste winkels ook wel het geval zijn.Nu zullen ze bij Mcdonald's het toetsenbord en de muis onder de toonbank geplaatst hebben zodat de manager prijswijzigingen en andere artikelen kan invoeren c.q veranderen.En de barcodelezer zal vervangen zijn door een toestenbordje met van die knoppen zoals je die in de supermarkt ook tegenkomt op de groenteafdeling.Dus die medewerkers hoeven alleen maar domweg een paar knopjes in te drukken en dan rolt de bon er aan de kant van de keuken uit.De manager is hierbij nodig om kassahandelingen d.m.v een code of sleutel ongedaan te maken en voor het openen van de geldlade en het opmaken van de kassa.
P.S Het kan ook gerust zijn dat het kassapakket wat Mcdonald's gebruikt onder een ander besturingssysteem draait zoals linux.Maar ik heb zelf gezien dat er bij vele winkels (zelfs computerzaken zoals Mycom) het kassapakket nog onder windows XP draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals op andere vakgebieden heb je binnen de horeca ook programma's die kunnen worden verwerkt op verschillende besturingssystemen (Windows | Unix | Cloud).
Ieder besturingssysteem en het daartoe geeingende programma heeft haar voor- en nadelen.
Het schermpje in de keuken in de keuken werkt als een device. Dit kan een beeldscherm zijn of bijvoorbeeld een iPad. Vervolgens dien je voor dit type device een communicatie- en scherm layout te maken (rekening te houden met het soort device, het pixel formaat en informatie die je wilt tonen.
Dat sommige programma's een manager key nodig hebben om een bon te annuleren is een filosofie die sommige producenten aanhouden. Een andere filosofie is dat iedereeen zou moeten kunnen annuleren of verminderen. Want evenzo een bon kan worden aangemaakt en de bestelling wordt verzonden Keuken | bar), zo wordt ook een negatieve bon verzonden. Als dan iedereen nog zit te slapen zijn er mogelijkheden om via een logboek geannuleerde opdrachten te traceren op personeelsniveau.