Dat hangt er een beetje af wat je wilt solderen en of de soldeerbout een instelbare temperatuur heeft. Voor gewoon solderen is 250° voldoende, maar het 'nieuwe solderen' (zonder lood) heeft een veel hogere temperatuur nodig (> 350°).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt dit wou ik graag weten.

Andere antwoorden (2)

dit is verschillend maar het is meestal ongeveer 400 graden Celsius
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soldeer (dit is een legering van tin en lood, eventueel met nog andere metalen voor speciale eigenschappen) heeft een smeltraject (geen smeltpunt) vanaf 180°C, en afhankelijk van de samenstelling is de bovengrens 0,1 graad hoger tot eventueel 330°C. (een smeltpunt is wat water heeft, bij 0°C gaat het over van vast naar vloeibaar en andersom. Maar een smelttraject is dat het begint te smelten bij de ondergrens, en pas helemaal gesmolten is bij de bovengrens).

Als je soldeer wil laten smelten moet je soldeerbout dus heter zijn. Maar tegelijkertijd wil je iets gaan solderen, en dat iets is meestal gevoelig voor temperatuur: een draadje heeft in de regel isolatie er om heen, en die kan wegsmelten. Ook een printplaat kan je met temperatuur kapotmaken, net als een component dat op de printplaat gesoldeerd zit of moet worden.

Je moet dus oppassen welke temperatuur je neemt voor het solderen, de soldeerbouten zijn instelbaar tot wel 400°C of soms nog hoger, maar dat is veel te heet voor het solderen aan elektronica. Bovendien moet de afmeting van de soldeerbout zijn afgestemd op wat je soldeert, als je een heel klein componentje wil solderen moet je ook maar een heel fijn puntje aan de soldeerbout hebben.

Het antwoord op je vraag is dus dat je de soldeerbout in principe ongeveer 300-350°C moet laten zijn om goed te kunnen solderen.