Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bijbetaling terecht?

sinds februari dit jaar heb ik last van een haperende koel-vriescombi .
(de fabrieksgarantie liep afgelopen juni af).
7 keer zijn de monteurs langsgeweest.
3 keer heb ik alles leeg moeten halen en ontdooien.
nu krijg ik het aanbod van een nieuw exemplaar, met bijbetaling.

is het terecht dat ze bijbetaling vragen?
zelf vind ik het van de zotte, met alle overlast die ik heb gehad.

Toegevoegd na 9 uur:
bedankt voor de reacties!
ik ben er inmiddels uit met de fabrikant: ik hoef niets bij te betalen :)

14 jaar geleden
693

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoe lang heb je dat apparaat al? Ik neem aan net iets meer dan een jaar?
Op zich moet men namelijk volgens het burgerlijk wetboek een deugdelijk apparaat leveren. Als een apparaat na iets meer dan een jaar al stuk is is dat niet deugdelijk.

Je zou je kunnen beroepen op artikel 185 Boek 6 van het BW (zie bron 1). Daarin staat dat de producent aansprakelijk is voor de schade die je hebt geleden ivm een gebrekkig produkt (artikel 186 boek 6 BW; zie bron 2)

Iedere algemene voorwaarde van het bedrijf dat het tegendeel "bewijst" is een onrechtmatige voorwaarde, dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn nieuwe EU regels voor, waaarbij je inderdaad iets moet bijbetalen. Bel Consumentenbond om te vragen waar je die regels kunt vinden, o vraag de winkel zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke firma kan zijn eigen z.g. "coulanceregeling" hanteren. Dit is dus niet wettelijk geregeld. Op basis van de economische levensduur kun je dan wel recht hebben op een vergoeding, maar als jouw combi vóór 1-5-2003 gekocht is(de datum waarop de nieuwe consumentenwetgeving Koop en Garantie is ingegaan) en bij een aankoop vóór genoemde datum dan geldt uitsluitend de (fabrieks)garantieregeling.
Op basis van levensduur zou je het recht hebben gehad op het volgende: als de fabrikant/importeur zegt dat de economische levensduur van deze koelkast 8 jaar is, dan zou jij recht hebben gehad op een vergoeding van een evenredig deel dat de koelkast niet goed gefunctioneerd heeft.Gebaseerd op dat deel van de huidige prijs van een vergelijkbare kast,de rest bij te betalen.
Is de combi van voor 1-5-2003 en krijg je dus enige vergoeding van de leverancier, dan is dat mooi meegenomen, want rechten heb je niet ten deze.
In geval dat de eerste reparatie binnen de garantietermijn viel wordt de garantietermijn na de reparatie weer met een jaar verlengd (op hetzelfde onderdeel)

Kom je er niet uit informeer dan naar je preciese rechten bij Consuwijzer.nl

groet van al@din/HJ
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding