van de vloer tot het plafond , lijkt mij
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
haha, inderdaad.
Afhankelijk van hoe oud een gebouw is ongeveer tissen 280 cm en de 400 cm.
Recentere gebouwen zijn hoger dan oudere.
Uitzondering hierop zijn de vaak opgesplitste herenhuizen zoals bijvoorbeeld in Amsterdam.
Uit protserigheid hadden die vaak hoge kamers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeveer 2,50/2,60
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik denk het ook maar van mij is het een gok!! ;)
Een andere hopeloze hoogtemaat is de verdieping van een gebouw. In Nederland is de 'standaard' hoogte van een woonkamer 2.52 m aan de binnenkant. De hoogte van een verdieping van een kantoorflat is sterk wisselend. Sommige kantoren hebben een plafond op 3.5 meter boven de grond en tussen de verdiepingen zit ongeveer driekwart meter aan ruimte voor vloer, kabels en pijpen. Een fors bemeten verdieping is dus iets van 4.25 meter maar een 'veiligere' waarde voor een complete verdieping is ca. 3.5 meter.
Het Gebouw Delftse Poort (Nationale Nederlanden, Rotterdam) is 151.35 m hoog en heeft 41 verdiepingen (bron: http://www.skyscrapercity.info) zodat een verdieping gemiddeld 3.69 m hoog is. Amerikanen rekenen met 10 of 12.5 feet per verdieping, dus ca. 3.0 of 3.8 m. Wolkenkrabbers zijn wat ruimer bemeten. De Sears Tower in Chicago is 442 m (het gebouw zelf) en er zijn 110 verdiepingen, dus 4.02 m per verdieping. Het Shanghai World Finance Center (China) heeft ook 110 verdiepingen maar is 492 m hoog (4.47 m per verdieping).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: de "standaardhoogte" van vloer tot plafond was tot voor kort inderdaar 252 cm maar dat is 2 jaar geleden gewijzigd in het Bouwbesluit. Voortaan moeten zelfs deuren 2,10 mtr hoog zijn maar plafondhoogte weet ik niet zo snel, dat kan je op Internet bij VROM wel vinden
ik dacht iets van iets hoger dan 300 cm.
De reden ervan is wel duidelijk: we worden steeds langer en zelfs autobouwers moeten hiermee rekening houden omdat lange slungels anders hun auto's niet meer kopen.