Mijn stopcontact hangt los uit de muur en de 'ontvangsgaten' aan de binnenkant zijn gebroken. Hoe kan ik dit het beste repareren?

Toegevoegd na 10 minuten:
Met de ontvangstgaten bedoel ik dus die gaatjes om de schroeven te ontvangen in de muur zelf...
Opvullen met gips oid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.6K

Het beste antwoord

Als de schroefgaten in de de binnenkant van de oude wanddoos kapot zijn kan je eigenlijk het beste de wanddoos eruit bikken en een nieuwe erin plaatsen en vastzetten met cement. Als je dat netjes doet hoeft niet de hele muur kapot.

Ik kan me wel voorstellen dat als je dat nog nooit gedaan hebt je dit niet even snel gaat en wilt uitvoeren.

Je kunt natuurlijk proberen aan de zijkant een gaatje te boren (eventueel eerst alles goed vullen met wat cement), klein plugje erin en de plaat van het stopcontact met een schroefje met platte kop vastzetten in het plugje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je hier niet handig mee bent is dit meer een klusje voor een klusjesman. Zorg wel dat de stroom eraf is als je ermee gaat werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie bijgaande video voor nieuwbouw. In jouw geval zal je - als je het definitief wilt oplossen de oude er voorzichtig uit moeten bikken en dan ook megt snelcement (beamix) de nieuwe vastzetten. In de nieuwe contactdoos zit een ring waarin de boutjes zitten. Die ring kan je stellen zodat de boutjes verticaal komen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik bedoel dus zo'n inbouwdoos zoals in de afbeelding. Dit is een hele kleine. Je hebt ook grijze, die zijn wat dieper.

Totaal aan kosten ben je met snelcement, doos e.d. misschien een tientje kwijt. Het meeste werk is het uitbikken, ik denk dat een handige klusjesman dit in een uurtje kan.

Anders kan je het ook vast zetten met montagekit. Dan kan het niet meer los ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor de moeite!
Ik neig naar een klusjesman :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die moet dat zo kunnen inderdaad. Het is niet eens veel werk hoor en ik neem aan dat het een oude doos is (van vroeger). Aan materiaal kost dit zowat niets, een plastic doos kost bij karwei een euro of 4. Die heb je in verschillende dieptes.

Andere antwoorden (2)

Een vergelijkbaar stopcontact bij een bouwmarkt kopen, stroom uitschakelen, oude stopcontact losschroeven, nieuwe monteren, klaar!
Als je het zelf niet aandurft kun je het aan iemand anders vragen om het voor je te doen.

Gr. Koos

Toegevoegd na 46 minuten:
Na jouw verduidelijking begrijp ik dat het stopcontact nog goed is.
Ook begrijp ik dat er geen inbouwdoos achter zit.
Dan zul je inderdaad de muur moeten repareren.
Dit gaat het best als je het stopcontact tijdelijk los haalt, dan kun je er het beste bij. (stroom uitschakelen!)
Eerst oude gaten helemaal opvullen met een voor die muur geschikt vulmiddel, dan opnieuw gaatjes boren, liefst diep maar denk om de achterliggende leiding.
Dan met pluggen en schroeven het stopcontact weer monteren en de stroom weer inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het om de inbouwdoos die kapot is, niet om het stopcontact zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het stopcontact doet het prima, het probleem zit hem in de muur erachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, daarin zit waarschijnlijk een zwarte ronde of vierkante doos. Daarin zitten twwe gaatjes waarin twee boutjes kunnen waarmee je de metalen plaat van het stopcontact erop schroeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, een ronde, ideeen? Kun je ronde dozen gewoon kopen en vervangen of wordt dat moeilijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dot montagekit wil ook nog wel eens helpen om een onwillig stopkontakt vast te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die ronde inbouwdozen kan je bij elke doe-het-zelfzaak halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, zie dat er wel een doos achter zat, antwoord wordt al door som hieronder gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ronde wanddozen kan je bij de bouwmarkt kopen, ze zijn grijs en ze zijn in verschillende dieptes leverbaar. Een tijdelijke workaround is het vastzetten met montagekit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een voorbeeld bij mijn antwoord geplaatst.
Naar de bouwmarkt gaan en een nieuwe kopen dan de stroom eraf en de nieuwe monteren .
Dat is de beste en veiligste mannier .