Hoe komt Tom Tom aan mijn reisinformatie?

Er is ophef over dat de politie de informatie van TOM TOM gebruikt en precies weet waar en hoe hard er gereden wordt.
Ik dacht dat het apparaat alleen een GPS ontvanger is die dus niets uitzend. Weet iemand hoe dat werkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op 2 verschillende manieren. De TomTom navigatie apparatuur registreert welke route, en met welke snelheden je rijdt. Dat kan het kastje, omdat de GPS satteliet constellatie continue een signaal afvuurt naar de aarde. Dit signaal is voorzien van zeer exacte tijdsaanduidingen. dmv triangulatie kan de tomtom berekenen waar jij op een bepaald moment bent. Door dit continue te updaten, krijgt het kastje je verplaatsing per tijdseenheid = snelheid.

Die gegevens zitten in het geheugen van het kastje. Nu zijn er 2 manieren waaromp het van het kastje bij TomTom services komt:

Moderne navigatie apparaten hebben een optie genaamd 'LIVE services connectiviteit'. TomTom zelf zegt hierover:

Alleen TomTom maakt gebruikt van werkelijke snelheidsgegevens van miljoenen gebruikers om op elk moment in de tijd de snelste route te kunnen berekenen. Stel je eens voor dat je een route kunt plannen die rekening houdt met de spits, verkeerslichten, zebrapaden, het uitgaan van scholen en zelfs winkelend publiek, en dat op elk moment van elke dag. Zó slim is IQ Routes!

Dat is dus de belangrijkste manier: Ze vragen je om met hun server te communiceren, zodat ze je een betere route kunnen geven. Daarnaast is het zo dat je via internet updates ed binnen kan krijgen, waarbij jouw gegevens ook geupload worden, zodra je de tomtom aan de computer hebt hangen en verbinding maakt met hun server.

Op zich is het niet slecht als jouw info doorgegeven wordt: Zo krijg je een beter advies over de route die je moet volgen. Immers: File informatie kan je route behoorlijk beinvloeden. Echter, het doorverkopen aan derden is een beetje jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De tomtom heeft een ingebouwde antenne die contact maakt met satellieten in de lucht. Om te weten waar je bent en welke kant je moet uitgaan zend hij de coördinaten van waar je bent om de seconde uit naar de satelliet, zodat de Tomtom weet welke kant je moet uitgaan.

Deze gegevens worden opgeslagen en door Tomtom aan derden verkocht, in een aantal landen worden hierdoor files voorspelt doordat men precies weet waar er stapvoets wordt gereden en waar er dus op dat moment files bevinden.
Echter sinds de politie deze gegevens heeft overgekocht kan de politie ook precies weten waar er te hard wordt gereden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TomTom-navigatiesystemen leggen de ritgegevens van gebruikers vast. Wie zijn apparaat vervolgens aan de computer koppelt om bijvoorbeeld de wegenkaart te vernieuwen, wordt gevraagd om die gegevens anoniem te versturen 'om de producten te verbeteren'. Uit die gegevens kan veel informatie worden gehaald over het verkeer, onder meer waar veel automobilisten de neiging hebben om te hard te rijden.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom je daarvoor een min krijgt...
een plusje is het enig juiste!
Je hebt gelijk Kaidon, de standaard TOMTOM ontvangt alleen gegevens van de satelliet. Maar wanneer je ook file informatie ontvangt op je tomtom verstuurt deze ook je locatie.

Daarnaast koopt TOMTOM informatie van telecomproviders over mobiele telefoons. Daarvan is namelijk ook te bepalen waar ze zijn, en hoe hard ze een bepaalde richting in gaan.