KPN digitenne op subwoofer gezet, kan dit kwaad?

Ik heb sinds kort (2 dagen) de ontvanger van digitenne op m'n subwoofer gezet, zodat dat kastje niet te veel opvalt (sub staat onder bureau). Kan dit geen kwaad m.b.t het magnetische veld van de sub? Ik weet dat je met bijv. Pinpassen op moet passen, maar met tv's maakt het weer niets uit. Hoe zit dat met digitenne?

Toegevoegd na 1 uur:
Er stond trouwens in de handleiding van de geluidset dat je de subwoofer minstens 60 cm van andere elektronica vandaan moet zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Maakt niets uit. Er zit geen magnetisch geheugen in de digitenne-antenne dat gewist kan worden. Verder liggen de frequenties van beide apparaten zo gigantisch ver uit elkaar dat deze elkaar niet kunnen beïnvloeden. Wel kan het metaal van de subwoofer een negatief effect hebben op de ontvangst. En subwoofers staan meestal laag, terwijl de beste plaats voor een digitenne-antenne is voor een raam.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry: je had het over de ontvanger zelf. Maakt ook niets uit. Ik heb hem toevallig zelf al jaren op een subwoofer staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok bedankt! Dus dat kastje met de insteekkaart staat bij jou al jaren op je sub?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. De insteekkaart kan ook niet gewist worden door magnetisch veld. Kan alleen digitaal benaderd worden. Zit geen magneetstrip op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las zojuist nog je nagekomen opmerking over de 60 cm in de handleiding van de subwoofer. Kan ik me er wel wat bij voorstellen voor sommige apparaten. Voor digitenne echter niet zoveel. Alleen de voedingstrafo van het digtennekastje ligt met zijn frequentie van 50 Hz in het werkgebied van de subwoofer, doch een merkbaar effect verwacht ik niet voor een van beide apparaten. Gewoon uitproberen, schade veroorzaken kan het niet. Zou overigens wel een leuk experiment zijn om te kijken of de trafo niet wil draaien op het magnetisch veld van de woofer. :)

Andere antwoorden (3)

Uit ervaring weet ik dat van alles en nog wat het zwakke signaal van Digitenne verstoord wordt. Als jij dit niet ervaart, dan mag je ervan uit gaan dat het ook niet schadelijk is voor de ontvanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allebei de vorige antwoorden zijn uit 'ervaring'. Je moet goed kijken hoe je woofer (sub) is geisoleerd. Tevens is de sterkte van de magneet van elke sub verschillend.

Vroeger kon je idd een pinpas wissen met een krachtige magneet,, bv van een sub. Tegenwoordig is dit zo goed ingekapseld dat dit "bijna" niet meer voorkomt. Ik zou zeggen, gewoon proberen....

Mocht je dit probleem uit de weg willen gaan, doe dan tussen de aparaten een stukje plexiglass. Deze weert vaak straling.

Succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan helemaal geen kwaad.
Zelf heb ik ook een grote subwoofer en het digitennekastje staat daat vlak bij. De ontvanger van de TV (ontvanger zit bij mij niet in de TV maar los) staat zelfs op de subwoofer.
Je antenne moet vrij van magnetische zooi staan. Dat is belangrijk. Liefst bij een raam maar zelfs dat hoeft niet. Goed kijken waar je het beste signaal hebt.